Waterstoftrein toegelaten tot Duits spoor
dossier Innovatie

Waterstoftrein toegelaten tot Duits spoor

door Quintus Vosman in rubriek buitenland
geen reacties

Alstom’s waterstoftrein, de iLint, is toegelaten tot het Duitse spoor. De Duitse federale spoorwegveiligheidsautoriteit EBA (Eisenbahnbundesamt) heeft op 11 juli 2018 de vergunning voor ingebruikneming verleend voor inzet op het spoorwegnet in Duitsland. Daarmee kan ’s werelds eerste waterstoftrein in het reizigersverkeer per spoor worden ingezet.

De vergunning werd in Berlijn aan Alstom overhandigd door de president van het EBA, Gerald Hörster. De Parlementaire staatssecretaris van het federale Ministerie van Verkeer en Digitale Infrastructuur, Enak Ferlemann woonde de gelegenheid bij.

De komst van de waterstoftrein wordt verwelkomd door de politiek en Ferlemann heeft de nieuwe trein geprezen als een emissiearm en efficiënt alternatief voor dieseltechniek die zo veel gebruikt wordt op regionale lijnen waar elektrificatie niet lonend is. Hörster onderstreept het belang van innovatie op het spoor en dat innovatie ook op het spoor in praktijk gebracht moet worden. Daarbij, zo zegt hij, staat de toelatingsprocedure en vergunningverlening de realisatie van innovatieve projecten niet in de weg.

Stoom en condens
De iLint is een tweewagentreinstel voor regionale treindiensten en behoort tot het Coradia platform. De waterstoftrein is ontwikkeld in de Alstom vestigingen in Tarbes, Frankrijk, en in Salzgitter, Duitsland. De ontwikkeling is door de Duitse regering ondersteund met een subsidie van 8 miljoen euro, in het kader van het Nationale Innovatie voor Waterstof- en Fuel Cell Technologie. De iLint rijdt op waterstof en stoot alleen stoom en condens uit. Er worden geen CO2 en evenmin andere gassen uitgestoten. Daarnaast is de trein bijna geluidloos. Alstom wijst erop dat de waterstoftrein bijzonder is door de schone energieomzetting, slimme omgang met tractie en beschikbare energie, en flexibiliteit in de opslag van energie in batterijen.

Succes
Alstom heeft zijn eerste succes in de spoormarkt met de iLint al in 2017 behaald. Toen bestelde de vervoersautoriteit in Niedersachsen, LNVG, 14 iLint waterstoftreinstellen vergezeld met een onderhouds- en energiecontract voor 30 jaar. De treinen zullen vanaf december 2021 worden ingezet tussen Bremerhaven, Bremervörde en Buxtehude. Deze inzet wordt voorafgegaan door een pilotproject met inzet van de twee iLint prototypen op het Elbe- Wesernetwerk. Dit pilotproject start aan het einde van deze zomer. Daarmee wordt een begin gemaakt met het ontdieselen en verduurzamen van regionale spoorlijnen, waar elektrificatie niet economisch verantwoord is.

Laat een reactie achter

Lees ook