Hoekse Lijn verlengen tot het strand mag

Hoekse Lijn verlengen tot het strand mag

De Raad van State heeft beslist: Het spoor van de Hoekse Lijn mag worden doorgetrokken tot het strand van Hoek van Holland. Daarmee komt een einde aan gesteggel met omwonenden die vrezen voor overlast van onder meer geluid, trillingen en de verslechterde bereikbaarheid van hun woningen. Ook vinden de buurtbewoners dat er voldoende goede alternatieven zijn om het strand Hoek van Holland te bereiken.

De spoorverlenging is een onderdeel van een groter project. De spoorlijn van weleer, tussen Rotterdam en Hoek van Holland, wordt omgebouwd tot een metroverbinding. Het eindstation ligt nu op twaalfhonderd meter van het strand. Strandliefhebbers kunnen straks vlakbij het strand uitstappen.

Bezwaren niet gegrond
De Raad van State liet onderzoek doen naar de bezwaren van omwonenden over geluidsoverlast, de trillingen en de bereikbaarheid van de woningen. Het geluid en de trillingen van de metro zijn niet zo ernstig dat de situatie bij de woningen in de directe omgeving onaanvaardbaar wordt. De invloed van de metrolijn op de bereikbaarheid van de woningen is maar beperkt. Dit geldt voor zowel strand- als werkdagen.

Omwonenden vinden verlenging niet nodig
De bezwaarmakers vinden de trajectverlenging naar het strand van Hoek van Holland niet noodzakelijk. Zij stellen dat er goede alternatieven zijn zoals pendelbussen en dat strandgangers maar een beperkt deel van het jaar gebruik maken van de metrolijn. Volgens de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State heeft de gemeente voldoende aangetoond dat de reizigerscapaciteit van alternatieven zoals pendelbussen te beperkt is. De huidige situatie zorgt ervoor dat de infrastructuur naar Hoek van Holland overbelast is op drukke stranddagen.

De verlenging van de metrolijn is al de nodige keren vertraagd en wethouder Pex Langenberg (D66) struikelde uiteindelijk over het dossier Hoekse Lijn. Volgens de laatste inzichten moeten eind dit jaar de eerste metro’s gaan rijden.

Bekijk hieronder een korte film over verbouwing van de Hoekse Lijn.

Jan Willem Kerssies

Over Jan Willem

Jan Willem is webredacteur van OV-Magazine.

3 reacties

  1. De Leeuw
    17 augustus 2018 om 12:49- Reageren

    Gelukkig maar. Als het aan de NIMBY’s ligt komt er in heel Nederland geen project meer van de grond. Als de overheid hen wat verbied dan is het “betutteling”, maar zelf willen ze de overheid alles maar verbieden. Gelukkig dat de rechter het belang van duizenden forensen en toeristen (waar HvH het economisch toch van moet hebben) stelt boven het belang van enkelen.

  2. tokke
    24 augustus 2018 om 14:55- Reageren

    Toch vraag ik me af, om deze metrolijn meer vervoerswaarde te geven, of het niet mogelijk is deze lijn een vertakking te geven van bijv. tussen Vlaardingen en Hoek van Holland, door het Westland richting Den Haag, desnoods met een overstaphub in Naaldwijk (als centrum van Westland) en daar de Haagse lijn 4 ook naartoe te laten gaan. Dan heb je een netwerkverdichting waar je op langere termijn ook nog wat aan hebt. Dan heb je echt RandstadRail. Nu is het behelpen.

  3. John Postmus
    24 augustus 2018 om 20:26- Reageren

    Het was doodzonde geweest indien van de verlenging werd afgezien. Integendeel; want een volwaardige metrolijn tot direct aan het strand biedt juist perspectieven om van Hoek van Holland ook een volwaardige badplaats te maken!

    Het Zeeplein, waar voor de metro haar eindhalte gepland is, kan ontwikkeld worden tot een aantrekkelijk hart (met een venster op de zee) van een badplaats dat links en rechts van het plein zich uitstrekt met hotel- e.a. verblijfsaccommodaties, winkels en horeca met terassen aan een boulevard langs het strand. Gezien de royale breedte van het strand aldaar, kan de badplaats gebouwd worden vóór de zeereep, om zo geen natuurwaarden te verstoren van de aangrenzende duinen. De ontwerpfase van de badplaats kan gestart worden met het uitschrijven van een prijsvraag, om op deze manier zo veel mogelijk architecten, ondernemers en natuurlijk ook burgers bij de ontwikkeling te betrekken.

    De prognose voor de Hoekse Lijn als metro beloofd een toename van 40% van de reizigers t.o.v. de oude lijn als spoorlijn. Deze toename is vooral gebaseerd op een metrolijn mét verlenging tot het strand. Daardoor is de tijd er nú rijp voor dat Rotterdam de uitdaging aangaat Hoek van Holland te ontwikkelen tot een badplaats die er het hele jaar door toe doet!

Laat een reactie achter

Lees ook