Sporen in Nederland raken vol

Sporen in Nederland raken vol

door in rubriek spoor
2 reacties

De drukte op de Nederlandse sporen neemt steeds verder toe. De ruimte begint volgens spoorbeheerder ProRail zijn grenzen te naderen. Het aantal treinreizigers stijgt al jaren en op het spoor dreigt binnen tien jaar een capaciteitsprobleem.

Dit blijkt uit de bekendmaking van de capaciteitsverdeling voor de dienstregeling van 2019, die ProRail op 20 augustus op haar website publiceerde. Voor 2019 staan zo’n 2,2 miljoen ritten gepland voor passagierstreinen. Deze ritten zullen in totaal 165 miljoen kilometer afleggen. In 2004 lag deze afstand nog op 129 miljoen kilometer.

Innovatie
“Het past nog wel, maar we merken dat we langzaam aan de grens gaan komen van wat het Nederlandse spoornetwerk aan kan”, zegt Wouter van Dijk, directeur vervoer en dienstregeling van ProRail tegen NOS. Volgens ProRail is een continue innovatieslag nodig om ruimte te creëren op de bestaande spoorkilometers. Zo is het in de toekomst toch mogelijk om meer treinen op het spoor te laten rijden.

Dienstregeling 2019
In 2019 zullen naar verwachting 8 procent meer goederentreinen rijden dan in 2018. Er staan echter iets minder werkzaamheden gepland ten opzichte van 2018. De ICE naar Duitsland kan in 2019 sneller gaan rijden binnen Nederland, wat tussen Amsterdam en Utrecht 3 minuten tijdswinst oplevert. ProRail verwelkomt Qbuzz als nieuwe vervoerder op het Nederlandse spoor.

Laura Vliek

Over Laura

Laura is webredacteur van OV-Magazine.

2 reacties

  1. Roland55
    21 augustus 2018 om 09:24- Reageren

    Het overbelaste Nederlandse spoornet lijkt toch (groten-)deels “hausgemacht”. Het bijna ongebreideld ophogen van de frequentie de afgelopen (maar nog meer in de komende) jaren in plaats van het eerst maximaal versterken van treinen, leidt natuurlijk tot een overbelaste infrastructuur. Hierbij moet zeker nog worden meegeteld, dat Prorail in alle wijsheid bijvoorbeeld in Utrecht meerdere perronsporen heeft ingekort (van 15 bakken naar 12) en dat NS Reizigers in alle toekomstige materieelbestellingen alléén nog enkeldeks materieel bestelt.
    Prorail en NSR zetten in op hoog frequent rijden met, zeker in de daluren, uiterst kleine treintjes zowel in het IC-verkeer (soms maar een ICM drietje) als in de Sprinterdiensten.
    Dat de infrastructuur dan volloopt, ‘tja dat is dus ” hausgemacht”, en lijkt alleen goed als actie om weer meer nieuwe infrastructuur te krijgen. Maar efficient is het dus niet.

  2. Willem23
    21 augustus 2018 om 20:24- Reageren

    ProRail en NS maken gebruik van 2 legacy systemen waardoor de capaciteit van het spoor veel lager is dan mogelijk, dit zijn de bovenleiding met 1500 volt gelijkstroom en beveiliging met ATB. Als deze vervangen worden door 25kV wisselstroom en EMRTS, dan wordt de capaciteit aanzienlijk hoger. De politiek heeft deze investeringen afgeblazen of uitgesteld.

Laat een reactie achter

Lees ook