Bussen rijden zoals beoogd in Almere
dossier Aanbesteden

Bussen rijden zoals beoogd in Almere

door Ron Muller en Paul Eradus in rubriek advies
1 reactie

Met ‘tevreden reizigers’ als ambitie besteedde Almere in 2016 het openbaar vervoer aan. Een degelijke voorbereiding en overleg met vele partijen leverde vier inschrijvers op. De vorige concessie bood al de mogelijkheid om door te ontwikkelen tijdens de looptijd. Daar mag Keolis nu op voortborduren.

Keolis exploiteert sinds december 2017 op de ruim 60 kilometer vrijliggende busbanen in Almere een vernieuwend BRT-systeem (Bus Rapid Transit). Netwerk, dienstregeling, voertuig, halte, infrastructuur, communicatie en beleving van de reiziger vormen samen één geheel: allGo in de stad, R-net in de streek en nightGo in de nacht. Het BRT-concept is vanzelfsprekend vraaggericht, biedt hoge frequenties (overdag van 8 tot 12 keer per uur) en een brede bedieningsperiode (op werkdagen van 4.30 tot 1.30 uur). In de stadsdienst levert Keolis iets meer vervoer dan in de vorige concessie, de streekdienst is nagenoeg gelijk gebleven. 

Kleurrijke zuilen maken duidelijk welke lijnen de halte aandoen. Corselfotografie.nl

Het netwerk voor de stadsdienst en het streekvervoer is substantieel gewijzigd. Dat is voor de meeste reizigers gunstig, maar er zijn ook reizigers die erop achteruit zijn gegaan. Met name in het streekvervoer moeten mensen vaker overstappen. Voor de uitvoering van de concessie Almere zet Keolis, in Nederland bijzonder, 90 nieuwe 

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook