Noorden test batterij- en waterstoftreinen
dossier ZE2025

Noorden test batterij- en waterstoftreinen

Friesland streeft naar batterijtreinen in 2025. Buurprovincie Groningen gaat testen met zowel treinen op waterstof als op batterijen. Is dat wel efficiënt? “Er is overleg geweest tussen beide provincies. Het gaat nadrukkelijk ook om een gezamenlijk onderzoek”, zegt Groningen. 

De spoorlijnen in het noorden van Nederland zijn niet geëlektrificeerd en dat biedt mogelijkheden om zowel getest waterstof als batterijtreinen te testen.

Arriva is tot 2035 de vervoerder op zowel het Friese als Groningse spoor. In november vorig jaar liet Arriva weten geïnteresseerd te zijn in waterstoftreinen. De vervoersmaatschappij vertelde toen dat zij ook hybride-treinen willen inzetten, die op batterijen zullen gaan rijden, tussen Groningen en Leeuwarden.

Snel oplaadbare batterijen
In Friesland krijgen de treinen zoveel mogelijk snel op te laden batterijen. Die worden opgeladen via bovenleidingen op begin- en eindstations. Het alternatief volledige elektrificatie van gehele trajecten valt af, omdat dit een te grote investering is. “Wij zetten in op batterijtreinen in 2025”, zegt gedeputeerde Johannes Kramer. “Dat is een unieke ontwikkeling in Nederland.” In Friesland moet in 2025 al het openbaar vervoer uitstootvrij zijn.

Brief
Ook de provincie Groningen is naast de waterstoftrein, van plan om batterijtreinen te gaan testen. “Samen met alle betrokken partijen zijn wij voornemens om naast een pilot met een waterstoftrein, in 2019 ook de eerste stappen te zetten met een pilot voor een batterijtrein middels opportunity charging.” Dit staat te lezen in een brief die deze week is verstuurd naar provinciale staten in Groningen. “Vervolgens zullen de resultaten van de pilots worden vergeleken met elkaar. De verwachting is dat eerste resultaten van de pilots in 2020 bekend zullen zijn.”

Uitgebreid getest
Groningen gaat eind dit jaar of begin volgend jaar uitgebreid testen met waterstoftreinen. Een woordvoerder van de provincie zegt hierover: “Technieken zoals batterijtreinen en waterstoftreinen moeten zichzelf nog bewijzen de komende jaren. Om die reden willen wij beide technieken testen en kijken welke het meest geschikt is voor op onze baanvakken.”

Waterstoftreinen passen goed in de Groningse bredere visie voor een waterstofeconomie, zo zegt de provincie. Beide provincies werken samen met het Rijk, ProRail en Arriva. ProRail en het Rijk zijn betrokken vanwege de aanpassing van de infrastructuur.

Eén reactie

  1. Groningen en Friesland krijgen treinen met alternatieve aandrijving | Vergelijk
    24 oktober 2018 om 00:16- Reageren

    […] In Groningen gaat in 2019 eerst één waterstoftrein rijden. Deze probeertrein is er uiteraard om tot een weloverwogen besluit te komen. (Via: ovmagazine.nl) […]

Laat een reactie achter

Lees ook