Podcast Geert Kloppenburg: Klaas Hofstra

Podcast Geert Kloppenburg: Klaas Hofstra

De enige manier om de steden bereikbaar en het spoor betaalbaar te houden in Nederland, is sporen exclusief toewijzen aan light rail. Dat zegt Klaas Hofstra, ontwerper bij ProRail in een podcast van Geert Kloppenburg.

De capaciteit op het spoor kan nauwelijks meer worden uitgebreid doordat er zowel goederentreinen, Intercity’s, Sprinters en soms zelfs hogesnelheidstreinen over moeten rijden, zegt Hofstra. Hij is programmamanager Infra en Dienstregeling bij ProRail en heeft een jaar in Japan doorgebracht om daar onder meer te leren van de hoge frequenties op het spoor.

Klaas Hofstra.

Het geheim van hoogfrequent vervoer is het spoor meer ‘dedicated’ in te richten, door bijvoorbeeld twee van de vier sporen puur te bestemmen voor light rail. Dat zou kunnen op de lijn Leiden–Dordrecht, zegt Hofstra. In Kopenhagen, Duitsland, Zwitserland en Frankrijk gebeurt dat al volop, in Nederland krijgt light rail nog te weinig kansen, vindt Hofstra.

Het interview met Klaas Hofstra maakt deel uit van een serie podcasts van Geert Kloppenburg over hoe de metropoolregio’s duurzaam bereikbaar kunnen blijven. BNR helpt hem met de techniek en de montage. Kloppenburg is strategisch adviseur en legt zich toe op duurzame mobiliteit. Via de website van Kloppenburg zijn ook de vorige interviews te beluisteren, onder andere met Rob van der Bijl, Pier Eringa en Maurits van Witsen. Beluister het interview met Klaas Hofstra hieronder.

Eén reactie

  1. Jan Korff de Gidts
    18 november 2018 om 17:09- Reageren

    Goed verhaal over de toekomst van viersporigheid en de kansen voor mee duurzame stedelijke ontwikkeling. Hulde Geert!

Laat een reactie achter

Lees ook