“Vrolijk worden we er niet van. De onbegrijpelijke argumenten van België vinden we nogal curieus.” Dat is de reactie van Anne Hettinga op de weigering van de Drielandentrein in België.
Arriva: 'Weigering Drielandentrein onbegrijpelijk'
“Wat is nog redelijk”, vraagt Hettinga zich af. “De treinen van de NMBS rijden op exact hetzelfde systeem als de Drielandentrein. Waarom mogen zij dat wel, en wij niet?” Hettinga voegt daaraan toe dat zowel de Drielandentrein als de treinen van NMBS veilig zijn om mee te rijden en dat de actie van de Belgen om de Drielandentrein te weigeren indruist tegen Europese regelgeving.
België weert de nieuwe trein omdat het materieel onveilig zou zijn. Treinen moeten volgens Europese regelgeving het Europese beveiligingssysteem ETCS hebben voor 2025. De nieuwe Arriva-trein heeft die nog niet, maar krijgt de beveiliging wel ruim voor 2025. “Het systeem inbouwen op alle treinen kost ons zeker twee jaar”, zegt Hettinga. “Tijdens de productie van de treinen hadden we het systeem nog best in kunnen bouwen. Maar toen was het nog niet nodig.”
Politiek spelletje
Het voelt als een koude douche dat de Drielandentrein niet mag rijden, zo zegt Hettinga. Hij geeft aan de volledige steun te hebben van de Nederlandse regering. “De staatssecretaris is veelvuldig in gesprek met de Belgen. Maar voorlopig nog zonder resultaat.” Volgens Hettinga is er niemand die de beslissing begrijpt. Hem beklijft een beetje het gevoel dat België bang is dat Arriva Belgische machinisten ‘van het spoor wil jagen’. “En dat terwijl we met de Drielandentrein juist gebruik maken van Belgische machinisten.”
Paar weken
Op het eerste deel van het traject, tussen Aken en Maastricht, zou de Drielandentrein op 9 december gaan rijden. Echter, de oplevering van de benodigde infrastructuur en het daarna pas kunnen inzetten van de testritten geeft teveel druk op het correct afronden van de gehele procedure. Hettinga: “Deutsche Bahn doet er alles aan om ons te helpen. We moeten nog een aantal testen doen, en dan verwacht ik dat we over een paar weken goedkeuring krijgen om te mogen rijden.”
Meer artikelen met dit thema
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Spoordijken misschien niet goed genoeg voor zwaardere en langere treinen
11 dec 2023Er is meer onderzoek nodig naar de stabiliteit van spoordijken om zeker te weten dat deze grond het groeiende…
BRT: Kansrijk, maar gemakkelijk noch goedkoop
1 dec 2023Dit artikel is een voorpublicatie van het boek ‘Betere bus’, over BRT en andere vormen van hoogwaardig…
Hoe ontwerp kan bijdragen aan (on)toegankelijkheid
25 sep 2023Blog: Oplossing voor verdwijning van bushaltes?
2 mei 2023PBL: (1)500 bushaltes minder in vijf jaar
2 mrt 2023Het aantal bushaltes is de afgelopen vijf jaar met 527 afgenomen, inventariseerde tv-programma Pointer. Volgens…
Blinde vlek ov-gevaar andere weggebruikers
13 dec 2022Het openbaar vervoer is uitermate veilig voor de inzittenden van trein, tram en bus, maar er is een blinde vlek…
Deltaplan versterkt ov én woningbouw Noord-Nederland
2 dec 2022Drie ov-maatregelen en overheveling van tienduizenden extra woningen vanuit de Randstad naar Noord-Nederland…
Het valt me vaak op dat meneer Hettinga als een kleuter gaat stampvoeten als hij zijn zin niet krijgt. Zo gek is het niet dat Arriva niet in België mag rijden; het gaat immers om een Nederlandse concessie en niet om een Belgische. Als de Belgische overheid eerst het spoor openbaar aanbesteed, dan kan Arriva daarop meedingen. Wie weet gaat Arriva die aanbesteding wel winnen en mag ze uiteindelijk alsnog naar Visé en Luik rijden. Nu is het echter zo dat NMBS het alleenrecht op dat traject heeft.
Ingediend door Richard op vr, 07/12/2018 - 18:16
@Richard: misschien eerst ff in de materie verdiepen voordat je vreemde dingen gaat zeggen?
Ingediend door asierts op vr, 07/12/2018 - 19:17
Als Europeaan voel ik me lekker in de kou gezet, dus als de Belgen moeilijk blijven doen ,dan naar het Europese hof.
Ingediend door Bob Essenlaan op za, 08/12/2018 - 00:33
Op het traject Luik naar Maastricht rijden ook (aftandse) Belgische treinen, zou het dan niet verstandig zijn om tot een eventuele goedkeuring voor Arriva ook deze treinen om "politieke redenen" voortaan maar te weigeren om naar Maastricht te rijden ? België, een land met een gespleten geweten, denkt en handelt vaker irrationeel en zeker als het om zaken gaat die grens overschrijdend is, nu maar hopen dat de lijn naar Aken spoedig benut kan worden.
Ingediend door Travelboy FER op za, 08/12/2018 - 16:36
@Travelboy FE : misschien eerst maar eens goed bekijken wat er nou precies loos is. Het lijkt idd een vreemd verhaal, maar er kan ook echt iets aan de hand zijn, bv het ontbreken van TBL1+. Daar zit Belgie in dezelfde spagaat als NL met ATB-Vv: officieel mag je het niet verplicht stellen (want geen onderdeel National Class-B-system) maar in de praktijk wil je toch echt niet dat er zonder gereden wordt. Van iemand anders hoorde ik ook al iets over perronhoogte-issues.
Ingediend door asierts op vr, 14/12/2018 - 15:19
Reactie toevoegen