Deelfiets vraagt om bezinning

Deelfiets vraagt om bezinning

door Maurits van den Toorn in rubriek fiets
geen reacties

De deelfiets wordt in snel tempo populairder. Overal is de blauw-gele OV-fiets te zien, terwijl vooral in studentensteden de Swapfiets met blauwe voorband niet is aan te slepen. Het aantal aanbieders groeit bovendien snel. 

De steden groeien en dreigen dicht te slibben, terwijl het ov de reizigersgroei amper aan kan. Het is dan ook niet onlogisch dat stadsbesturen het gebruik van de fiets proberen te stimuleren. Let wel: het gebruik, niet het bezit. De vraag is: vullen al die deelfietsen en het ov elkaar aan of zijn ze juist concurrenten van elkaar?
Deborah Nas, Professor of Strategic design for technology-based innovation aan de TU Delft, noemde onlangs bij de opening van het Smart Public Transport Lab van de TU Delft factoren die bijdragen aan het succes van de deelfiets. Allereerst de ontwikkeling van de technologie: via een app kun je makkelijk een fiets reserveren of zien dat er een beschikbaar is. Belangrijk is ook de maatschappelijke trend, de verschuiving van bezit naar gebruik. Verder speelt de economie een rol. Nas: “Er is een start-upcultuur ontstaan. De rente is laag, er is geld teveel, waardoor investeerders bereid zijn geld te steken in een veelbelovend ogende start-up.”

Overspannen verwachtingen
De forse groei

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook