Inzicht in elkaars belangen

Inzicht in elkaars belangen

door Raymond Huisman en Willem Knol in rubriek advies, artikel
Reacties uitgeschakeld voor Inzicht in elkaars belangen

Volgens het Bestuursakkoord zero emissie busvervoer’ moeten alle nieuwe bussen in 2025 en alle bussen in 2030 zero emissie zijn. Goudappel Coffeng en Over Morgen pleiten ervoor om deze complexe opgave te benaderen vanuit ovruimtelijke ordening én energie. Het model AMPERES helpt daarbij. 

Voor een zero-emissiebusvloot zijn op dit moment technisch gezien drie beschikbare oplossingen: trolleybus, brandstofcelbus en de batterij-elektrische bus (kortweg: elektrische bus). Op dit moment is de elektrische bus financieel en technisch gezien de meest haalbare oplossing. Hier wordt dan ook op grote schaal mee geëxperimenteerd, waardoor er nu 219 elektrische bussen in Nederland rondrijden. Dit is slechts 5 procent van de huidige busvloot. 

De actieradius van de elektrische bus is zeer variabel per type en wordt onder andere sterk beïnvloed door het weer. Om de bus van aanvang tot einde dienst te kunnen laten rijden moet er een laadstrategie zijn. Die bestaat vaak uit overnight charging gecombineerd met opportunity charging. Daarbij zijn laadvoorzieningen nodig in de openbare ruimte. 

Het realiseren van laadinfrastructuur is een complexe opgave: 

  • Laadinfrastructuur heeft effect op de exploitatie van het openbaar vervoer. Een bus die laadt, staat stil en dat levert geen (reizigers)inkomsten op. 
  • Laadinfrastructuur 
- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook