Eerste vijftig NABO’s op de schop

Eerste vijftig NABO’s op de schop

De komende vijf jaar komt een einde aan alle 135 Niet Actief Beveiligde Overwegen (NABO’s). ProRail heeft nu een overeenkomst afgesloten met ingenieurs- en adviesbureau Antea Group voor het afsluiten en ombouwen van vijftig NABO’s. 

Besloten is dat meerdere NABO’s worden vervangen door een spoortrap of -tunnel. Op andere locaties worden overwegen afgesloten en legt ProRail nieuwe wegen aan.

Uitvoering duurt vijf jaar

Antea Group voert de komende vijf jaar verschillende maatregelen uit. Adviseur Björn Heijmer van Antea Group: “We doen aanvullende onderzoeken, vergunningenscans, geven advies, zetten projecten in de markt en doen vervolgens de uitvoeringsbegeleiding. We gaan voor een gestandaardiseerde aanpak zodat we elk overwegproject snel en efficiënt kunnen realiseren.”

‘Niet meer van deze tijd’

Eerder sloot ProRail al een aantal overgangen af met betonblokken. De spoorbeheerder wilde niet pas in actie komen na een ongeval. President-directeur van ProRail Pier Eringa noemt de onbewaakte overgangen ‘niet meer van deze tijd’.

Eringa kreeg uiteindelijk bijval van staatssecretaris Stientje van Veldhoven. “Het spoor- en wegverkeer in ons land groeit. Overwegen die niet zijn beveiligd door spoorbomen en bellen zijn gewoon niet meer van deze tijd. We gaan er daarom voor zorgen dat we binnen vijf jaar, maar het liefst nog sneller, van al deze overwegen af zijn”, zei de staatssecretaris eind november vorig jaar. Nul slachtoffers door ongevallen op spoorovergangen is het uiteindelijke doel, aldus Van Veldhoven.

ProRail wil uiteindelijk alle 1900 publiekelijke overgangen sluiten. Dit plan kost in totaal twee miljard euro.

2 reacties

  1. Daafje
    14 maart 2019 om 16:00- Reageren

    Groot geldverslindend onzinproduct van de Nederlandse veiligheidsjihad. Als je voor een overweg staat en je wacht wanneer de trein eraan komt, gebeurt er helemaal niks. We gaan ook niet ruim 3000 km spoor (alsnog) ondertunnelen omdat er mensen op of naast het spoor kunnen lopen en we gaan ook niet alle oversteekplaatsen ondertunnelen of opheffen omdat er een auto of brommer voorbij kan komen.

  2. de Leeuw
    15 maart 2019 om 13:13- Reageren

    De NABO’s liggen vaak in landelijk gebied en vooral bij donker weer en bij dichte(re) mist is het vaak niet te zien of er wel of geen trein aankomt. En je zal als Machinist ineens maar een auto op een spoorwegovergang uit de mist zien opdoemen!!!
    Dus is het helemaal niet verkeerd om de NABO’s gewoon te sluiten als er een alternatief voorhanden is.

Laat een reactie achter

Lees ook