De revival van tram in de VS

De revival van tram in de VS

Ooit telde de Verenigde Staten zo’n vierduizend trambedrijven. In steden als New York en Chicago reden duizenden trams. Na een lange periode van verval kwam de kentering eind jaren zeventig met de komst van light rail.

Maar niet overal is de tram een doorslaand succes. Op de tracering en snelheid valt wel wat af te dingen.

Bekijk ook de beeldreportage: Tram is VS maakt comeback

Na jaren van afbraak beleeft het tramvervoer in de Verenigde Staten een revival. Het begon eind jaren zeventig. Ondanks steeds meer en steeds bredere snelwegen stond het verkeer steeds vaker vast. Het milieubewustzijn groeide, de oliecrisis en de stijgende benzineprijzen zette de meest verstokte automobilist aan het denken. Stadsbestuurders zonnen op manieren om hun steden bereikbaar en leefbaar te houden.

De herinvoering van railvervoer bood zich aan als oplossing, er ontstond een tweede generatie van trambedrijven oftewel light rail. Nieuwe inzichten leidden het eerst tot resultaat in Canada, waar Edmonton in 1978 een moderne sneltramlijn kreeg. Als eerste Amerikaanse stad volgde in 1981 San Diego met een sneltramlijn naar de Mexicaanse grens. Daarvoor werd een goederenspoorlijn opgeknapt en geëlektrificeerd, terwijl in het stadscentrum straattrajecten werden aangelegd. Het centrum werd beter bereikbaar en knapte zienderogen op.

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook