Pier Eringa wordt op 1 april herbenoemd als president-directeur van ProRail. Die functie blijft hij tenminste bekleden tot 1 januari 2021. Zodra de transitie tot zelfstandig bestuursorgaan (zbo) is voltooid, legt Eringa zijn functie neer.
Pier Eringa minstens tot 2021 bij ProRail
Het kabinet wil dit najaar het wetsvoorstel voor de omvorming van ProRail tot zbo naar de Tweede Kamer sturen. Als de wet wordt goedgekeurd, moet deze per 1 januari 2021 ingaan.
Eringa gaf eerder al te kennen niet aan te willen blijven als hoofd van deze nieuwe publieke organisatie, die rechtstreeks onder de verantwoordelijkheid van de staatssecretaris valt.
Transitieproces
Tijdens het transitieproces tot zbo blijft Eringa ProRail wel leiden, laat woordvoerder Jaap Eikelboom weten, omdat het van belang is om een sterke topman te hebben. “En hij heeft altijd te kennen gegeven voor 5 a 6 jaar aan te willen blijven.”
Daarnaast is de wet nog niet goedgekeurd, benadrukt de woordvoerder. Het is dus nog niet zeker of ProRail vanaf 1 januari 2021 echt een zbo is. Mocht het langer duren, dan blijft Eringa langer op zijn post.
Opvolging
Parallel aan het wetgevingsproces wordt daarom gestart met de werving van een geschikte opvolger van Eringa. De huidige topman zal een stap opzij zetten, zodra de geschikte opvolger is. Het precieze tijdstip van overdracht wordt bepaald in overleg met de raad van commissarissen van ProRail.
Zelfstandig bestuursorgaan
In december 2016 besloot het toenmalige kabinet dat ProRail verder moest als zelfstandig bestuursorgaan. Staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu stelde dat ProRail als privaat bedrijf niet langer jaarlijks 2 miljard euro aan publiek geld kon uitgeven. Daarom moest het spoorbedrijf volgens haar een publieksrechtelijke organisatie worden.
Meer artikelen met dit thema
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Spoordijken misschien niet goed genoeg voor zwaardere en langere treinen
11 dec 2023Er is meer onderzoek nodig naar de stabiliteit van spoordijken om zeker te weten dat deze grond het groeiende…
BRT: Kansrijk, maar gemakkelijk noch goedkoop
1 dec 2023Dit artikel is een voorpublicatie van het boek ‘Betere bus’, over BRT en andere vormen van hoogwaardig…
Hoe ontwerp kan bijdragen aan (on)toegankelijkheid
25 sep 2023Blog: Oplossing voor verdwijning van bushaltes?
2 mei 2023PBL: (1)500 bushaltes minder in vijf jaar
2 mrt 2023Het aantal bushaltes is de afgelopen vijf jaar met 527 afgenomen, inventariseerde tv-programma Pointer. Volgens…
Blinde vlek ov-gevaar andere weggebruikers
13 dec 2022Het openbaar vervoer is uitermate veilig voor de inzittenden van trein, tram en bus, maar er is een blinde vlek…
Deltaplan versterkt ov én woningbouw Noord-Nederland
2 dec 2022Drie ov-maatregelen en overheveling van tienduizenden extra woningen vanuit de Randstad naar Noord-Nederland…
Reactie toevoegen