Van aanbodgericht naar klantgericht spoor

Van aanbodgericht naar klantgericht spoor

In de spoorsector is de sturing doorgeslagen naar Napoleongedrag: beleid wordt van bovenaf opgelegd. Terwijl het spoor ook baat heeft bij ervaring en kennis van onderaf, zegt oprichter Arco Sierts van bureau InteVice. In dit betoog onderbouwt hij waarom nieuwe modellen nodig zijn om het spoor klantgericht te besturen.

In de visie van Sierts kan het spoor stap voor stap groeien van een aanbodgericht, complex en star systeem (Railway as a System) naar een klantgericht dienstenketen (Railway as a Service). “Voor mij begon het denken met de dissertatie Dynamisch Railverkeersmanagement uit 2001 van Alfons Schaafsma, die toen bij Railned werkte. Nu zit hij bij ProRail. Schaafsma lanceerde het lagenmodel verkeer en vervoer (tabel 1). Dat begint bij spullen en eindigt bij toepassingen. Je kunt dat vergelijken met een geluidsinstallatie: het begint met muziek en eindigt bij publiek, maar er zit een wereld van techniek tussen. Net als bij het spoor. Die dissertatie viel in dorre aarde. Ik had er veel meer van verwacht dan het dynamisch toewijzen van perrons op station Schiphol: het fundament voor een nieuw spoorgebouw van de 21e eeuw met allerlei innovatieve ontwikkelingen.”

“Recent is het lagenmodel weer komen bovendrijven als Spoorketen Diensten Model in de Kenniskring

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook