Werken aan een sterk merk

Werken aan een sterk merk

NS heeft een sterk merk en dat moet je onderhouden, vertelt Rutger Hamelynck. Hij is brandmanager van NS, al noemt hij zichzelf liever merkmanager. “We zijn een Nederlands bedrijf en de Nederlandse taal is onderdeel van ons merk.”

Een huisstijl is belangrijk, maar een merk is meer dan dat, legt Hamelynck uit. “In de jaren tachtig en negentig betekende goed merkmanagement inderdaad dat praktisch alles was gericht op de visuele identiteit. Tegenwoordig gaat het erom wat je voelt bij een merk, om de user experience, om dan toch maar een Engels begrip te gebruiken. Het gaat om de interactie tussen bedrijf en mens, tussen mens en mens en – tegenwoordig heel belangrijk – tussen mobiel en mens. PR en media liggen hier heel dicht tegenaan: hoe reageer je als bedrijf, met welke toon? Het begrip ‘merk’ is daardoor heel breed geworden, er is een hele organisatie om te bepalen hoe je ermee omgaat en op welke manier je bijvoorbeeld tegen misbruik van het merk optreedt.”

Nieuwe strategie
Een voorbeeld van die merkorganisatie is de strategiewijziging waartoe een paar jaar geleden werd besloten. Hamelynck: “Tot zo’n vijf jaar geleden was er een groot verschil in merkbeleving tussen de mensen die

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook