‘Zweeftrein aantrekkelijker en goedkoper’

‘Zweeftrein aantrekkelijker en goedkoper’

door Rijkert Knoppers in rubriek buitenland
4 reacties

Magneetzweeftreinen zouden beter presteren dan traditionele elektrische treinen, met name op het gebied van energieverbruik, geluidhinder en kosten.

In Nederland kwam het plan voor een magneetzweefbaan niet van de grond, in Azië zijn er zes zweeftreinprojecten in bedrijf.

Tussen Almere, Utrecht en Breda zou een nieuwe spoorlijn moeten komen, vindt Wouter van Gessel, voorzitter van Stichting Freedom of Mobility (FroM). Geen gewone spoorlijn, maar een waarop een magneetzweeftrein de passagiers vervoert. “Dat tracé is net lang genoeg om als testcase te kunnen dienen”, vertelt Van Gessel. “Een voordeel is dat de lijn niet concurreert met het net van NS, want er is tussen Almere en Breda helemaal geen spoor.”

Een magneetzweeftrein (maglev, magnetic levitation) zweeft op korte afstand boven een geleide baan, voor de voortstuwing zorgt een lineaire motor. Elektromagneten in het voertuig of in de baan houden de trein in het gareel zodat deze netjes de baan blijft volgen. Volgens Van Gessel heeft een magneetzweeftrein verschillende voordelen ten opzichte van de huidige wiel-railtreinen: de geluidsoverlast is minder, het energieverbruik lager, de veiligheid beter en er is minder ruimte nodig voor de infrastructuur. “Het voordeel van de lijn Almere–Breda is bovendien dat Utrecht een tweede Intercitystation erbij kan krijgen, bijvoorbeeld

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook