NS verkoopt laatste ‘Ierse’ leasetreinen

NS verkoopt laatste ‘Ierse’ leasetreinen

NS Financial Services (NSFS) is gestopt met haar activiteiten. Het leasebedrijf van NS, gevestigd in Dublin, heeft de laatste treinen uit zijn vloot verkocht. Dat zijn 54 treinstellen van het type Coradia Lint die op basis van lease bij NS dochterbedrijf Abellio Deutschland in Sachsen-Anhalt rijden.

De koper van de treinen, geselecteerd in een aanbestedingsprocedure, is het bedrijf 3i European Operational Projects Fund. Het leasecontract met Abellio blijft in stand en de treinen blijven rijden voor hetzelfde vervoercontract. NS meldt dat er vijf gegadigden zijn geweest voor aankoop van het laatste materieel bij het Ierse NSFS, dat in 1999 is opgericht.

Met de leaseconstructie in Ierland dacht NS indertijd beter te kunnen concurreren met andere spoorwegbedrijven in Europa. Leasen van treinen is minder risicovol dan kopen omdat treinen veel langer meekunnen dan een vervoercontract duurt. Omdat de liberalisering van het Europese spoor beperkt bleef tot alleen de regionale lijnen, ging dit argument niet langer op. Bovendien liep de Nederlandse schatkist door de Ierse constructie jarenlang miljoenen vennootschapsbelasting mis.

Sinds 2017 heeft NS alle treinen voor de exploitatie op het hoofdrailnet vanuit NSFS overgebracht naar de nieuwe Nederlandse onderneming NS Lease B.V. Daaronder vallen behalve het materieel voor het hoofdrailnet, ook de drie hogesnelheidstreinstellen ICE-3M en de zes Flirt 3 ‘Sprinter’-treinstellen voor de dienst Gouda- Alphen aan den Rijn. Keolis heeft de negen leasete treinstellen van NSFS inmiddels gekocht.

3 reacties

  1. Arjan Krabbenbos
    30 april 2019 om 17:49- Reageren

    Wat gebeurt er nu met de reeds ter zijde gestelde dieselmotorwagens serie/reeks 34000 of bijgenaamd Buffels? een van deze treinstellen heeft zelfs een zelfmoord-explosie meegemaakt, wordt deze ook nog hersteld? Deze fraaie diesels zouden toch naar Roemenie gaan of is dat nu weer van de baan/ Is er misschien een ander die er al belangstelling voor heeft of gaan ze toch naar de sloper/?

    De voormalige Fyra V250-treinstellem reeks 4800 zijn gelukkig wel allen verkocht aan het Italiaanse spoorbedrijf Trenitalia. Hopelijk gaan deze rijdende schoenendozen (daar lijken de kopbakken erg op! ) inhun eigen thuisland een lange en betrere toekomst tegemoet dan toen ze hier even reden tussen de lage landen Nederland en Belgie!
    Is er al bekend wanneer de passagiers in deze verbouwde treinstellen mogen meerijden en over welke trajecten dan? Zal handig zijn als er een dienstregeling gepubliceerd van kan worden, want ik zal er graag in de zomervakantie dit jaar een rit mee willen maken.
    De voormalige Wadlopers serie 3100/3200 , welke naar Polen, Roemenie en Zuid-Amerika zijn gegaan rijden ze nog geregld in deze landen?

    Misschien een idee om er een terug te kopen en hier in Nederland als museumtreinstel te gebruiken. Dan hebben we alle generaties aan NS-dieselmaterieel bij elkaar, waat een mooi tijdperk geweest was! Hopellijk gaat dit ook gebeuren, want er rijden thans allen nog maar diesels bij Arriva Nederland.

    Het zal leuk zijn als dat gebeurt dit jaar , vanwege het 180-jarig spoorjubileum in ons land wat op 20 september 2019 aanstaande is.
    OV Magazine zal ook meer info kunnen geven over buitenlandse belangstelling aan diesel- en getrokken materieel.
    Ook een elektrische locomotief van de reeks 11 van de IC Brussel in de rood/gele kleurstelling zal in Nederland moeten terugkeren. een stuurstandrijtuig in deze livrei is er al, dus dat staat zo’n oude e-locomotief er niet slecht bij!
    Gelukkig is de Blauwe Hondekop mat 57 weer terug in Roosendaal, waar hij opgeknapt wordt. (exterieur0. Het interieur van deze tweewagen “Benelux’zal worden behandeld later in Amersfoort.
    Misschien een nieuwe naam voor de IC Brussel: De Lage Landen Express mits deze ooit naar Luxemburg gaat en het dan met recht een BeNeLux-trein is. Misschien kan de huidige IC Brussel wat LLE kan worden verlengd worden tot in Mons.
    Wat ook een leuk idee lijkt is om een nieuwe Ardennen- Express of Benelux-Express te introduceren in de zomermaanden. De route gaat van Amsterdam via Rotterdam-Breda-Antwerpen-Brussel Luchthaven-Leuven-Luik Guillemins-Gouvy-Ettelbruck-Mersch naar Luxemburg Stad.

    Ook de Ski Thalys wat later van Rotterdam Centraal laten gaan vertrkken in het tijdpad van de zomerse Zonthalys. Dan hebben er meer mensen er profijt van en het stimuleert ook thalys tot betere verbindingen.

    • mvdw
      1 mei 2019 om 20:45- Reageren

      Ook al zou er een wadloper-DH-treinstel of -motorwagen terugkeren als museumtrein, dan nog zijn niet alle NS-dieseltreinen bij elkaar. Wat te denken van de Dieselvijf? Daarvan is niets bewaard gebleven, laat staan verkocht. Zelfde geldt voor diverse treinen die daarvoor hebben gereden.

  2. Michiel
    4 mei 2019 om 12:42- Reageren

    Wat de beschouwingen over al dan niet te bewaren materieel te maken hebben met het opheffen van NS Financial Services te maken hebben, snap ik niet erg. Overigens zijn de 3400-en (DM’90) bijna allemaal verkocht aan Ferotrans in Roemenië en staan ze te wachten tot dat bedrijf ze ophaalt. En ter geruststelling: er is er eentje naar het Spoorwegmuseum.

Laat een reactie achter

Lees ook