Veel bus voor weinig kosten

Veel bus voor weinig kosten

Het traditionele beeld is dat rail het verbindende vervoer verzorgt, en de bus het ontsluitende vervoer. Alleen die tweedeling klopt niet meer. De bus heeft een metamorfose ondergaan.

Comfortabel railvervoer versus basic bussen: dat beeld was altijd al wat overdreven en klopt tegenwoordig echt niet meer, stelt Jan van Selm, directeur van DOVA (Decentrale Openbaar Vervoer Autoriteiten). Het busvervoer is de afgelopen jaren juist sterk gediversifieerd. Hij somt op: “Aan de onderkant van de markt rijden geen lege bussen meer, maar is het vervoer vraagafhankelijk geworden. Soms rijdt de bus nog wel op drukke uren, schooltijden bijvoorbeeld, en is er op andere tijdstippen vraagafhankelijk vervoer. Dan is er de traditionele bus die soms nog steeds prima voldoet en als vierde variant zijn drukke verbindingen vaak rechtgetrokken.”

Dat rechttrekken is begonnen met de Interliner in de jaren negentig. Die is door wellicht wat te hoog gegrepen ambities gesneuveld, maar opgevolgd door producten als de Qliner, de Brabantliner en R-net. Die zijn allemaal wel een succes geworden door een duidelijke productformule, goede marketing, comfortabel materieel en hoge frequenties. “Kijk eens naar Groningen–Emmen. Vroeger zat je twee uur in de bus, tegenwoordig nog maar 50 minuten. Nu rijden er zes dubbeldekkers per uur

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook