Qbuzz lanceert in december de MaaS-app TURNN in de nieuwe concessie Groningen Drenthe. Hiermee kunnen reizigers meerdere modaliteiten, inclusief Hubtaxi, in een keer boeken en betalen.
Qbuzz lanceert MaaS-app in Groningen en Drenthe
Bij de inschrijving voor de nieuwe concessie Groningen Drenthe, die in december van start gaat, beloofde Qbuzz aan het OV-Bureau Groningen Drenthe een MaaS-platform. Op 6 november sloot de vervoerder hiervoor een overeenkomst met ICT Group, dat een meerderheidsbelang heeft in de app. In de app TURNN worden alle beschikbare vormen van vervoer gecombineerd tot een optimaal en persoonlijk reisadvies.
“Een beweging komt niet op gang als je niets doet”, aldus Qbuzz-directeur Gerrit Spijksma. De vervoerder wacht niet op overheidsbeleid. Want ook vanuit het ministerie van IenW moet een MaaS-app in regio Groningen Drenthe gaan draaien, maar de aanbesteding daarvan moet nog opgestart worden.
Risico
Qbuzz en ICT Group gaan een samenwerking aan voor de volledige concessieduur van tien jaar, waarbij stap voor stap meer functionaliteiten worden toegevoegd aan de TURNN-app zodat deze kan doorontwikkelen
Dat Qbuzz een risico neemt met deze stap, weet Spijksma. “Maar innoveren is risico nemen. We praten in onze sector al jaren over MaaS, maar ontwikkelingen gaan traag omdat er veel tegengestelde krachten zijn”, vervolgt Spijksma. “Onze missie is om krachten te verbinden.”
Wilko Mol, directeur van OV-Bureau Groningen Drenthe, laat weten zeer tevreden te zijn over deze ontwikkeling. “De reiziger is gebaat bij een centraal MaaS-platform, waarbij men meerdere modaliteiten in één keer kan boeken en betalen. De app biedt vooral een oplossing bij het boeken van de Hubtaxi, die in reguliere apps niet wordt opgenomen omdat het geen vaste dienstregeling kent.
Apps integreren
Naast de regionale app van Qbuzz en ICT Group, werkt het ministerie van IenW aan zeven regionale MaaS-pilots die in een later stadium landelijk kunnen worden opgeschaald. Eén van de regio’s is Groningen Drenthe, waarvan de aanbesteding nog moet starten.
Maar dat betekent volgens Mol niet dat de regio niet meedoet aan deze pilot. “We hebben met elkaar gesproken en we zullen beide apps op een later moment in elkaar gaan vlechten.” De directeur van het OV-Bureau wil niet dat beide apps gaan concurreren om dezelfde reiziger. “Dat is zonde van de tijd en het geld. Qbuzz ontwikkelt nu een hele mooie app en wat het Rijk later ontwikkelt, zullen we er op een later moment in integreren.”
Meer artikelen met dit thema
Wegen ‘versporen’ voor Publieke Mobiliteit?
1 mei om 13:11 uurJe kunt een auto, boot of vliegtuig kopen en daarmee zelf rijden, varen of vliegen. Maar een trein kopen en…
Arriva geeft boost aan flexibele Vlinder
23 okt 2023De flexibele halte tot halte-dienst van Arriva, de Vlinder, is in een nieuw jasje gestoken. Het kent…
Werken aan publieke mobiliteit
24 jul 2023In de huidige mobiliteitswereld is de term openbaar vervoer toe aan een upgrade, schrijft Mobycon-adviseur…
Kansen en kennisvragen rond automatisering ov-diensten
30 jun 2023Het is allang niet meer de vraag óf geautomatiseerd rijden mogelijk is, maar hooguit wanneer het gemeengoed…
Bus rapid transit broodnodig
9 jun 2023Naast ons kantoor in Hilversum ligt een gloednieuwe busbaan. Inwoners van ’t Gooi reizen via deze baan snel…
Kabelbaanvervoer: hoe serieus moeten we dat nemen?
2 jun 2023Een kabelbaan is een exoot in ov-land, vaak als proefballon gebruikt en iets waar snel lacherig over gedaan…
In vier stappen meer grip op mobiliteitsarmoede
9 feb 2023Hoewel de aandacht voor mobiliteitsarmoede groeit, experimenteren overheden nog hoe ze ermee moeten omgaan.…
Is de hype van MaaS voorbij?
7 nov 2022De landelijke MaaS-pilots lopen ten einde en lijken, mede door corona, niet te hebben bereikt waarop de sector…
Reactie toevoegen