Na de pilots in Rotterdam/Den Haag en Limburg, is ook de Eindhovense MaaS-pilot gegund. Ambtenaren van de gemeente Eindhoven en medewerkers van ASML kunnen vanaf begin 2020 hun reizen gaan plannen in de TURNN-app.
Duurzame reis door Eindhovense MaaS-pilot
De gemeente Eindhoven, ASML en Brainport Development hebben een overeenkomst gesloten met ICT Group voor de ontwikkeling van de app. In 2020 kunnen medewerkers van gemeente Eindhoven en ASML de app gebruiken om hun reizen door het hele land te plannen, boeken en betalen. Monique List, wethouder van de gemeente Eindhoven: "Eindhoven groeit enorm. Met het succes van onze regio komen ook de uitdagingen. We willen dat de stad bereikbaar én tegelijkertijd leefbaar blijft. Kiezen voor een alternatief voor de auto draagt daar aan bij. Met de MaaS-pilot zorgen we ervoor dat onze eigen medewerkers op een duurzame en slimme manier reizen. In elk geval zakelijk, maar de app mag zeker ook privé gebruikt worden."
Duurzaam reizen
Met het MaaS-platform TURNN hebben werkgevers alles in huis om medewerkers te stimuleren duurzaam te reizen door het hele land. Met de TURNN-app kiezen reizigers zelf hoe zij van deur tot deur reizen en krijgen zij informatie over alle mogelijke vervoermiddelen zoals: (deel)auto’s, openbaar vervoer, (deel)fietsen en taxi’s en combinaties daarvan. De app geeft reizigers op basis van persoonlijke voorkeuren actueel en persoonlijk reisadvies. Het toont ook een alternatieve route bij vertragingen, slecht weer en files. De doelstelling vanuit de gemeente Eindhoven is helder. “We willen dat al het zakelijk vervoer van gemeentemedewerkers in 2025 emissieloos is”, zei projectleider Mariska Slots van de gemeente Eindhoven in een eerder stadium. "Het mooiste zou zijn als medewerkers ook privé de MaaS-app gaan gebruiken."
Reductie autokilometers
ASML’s doelstelling is een reductie van 30 miljoen autokilometers per jaar. Frits van Hout, vicepresident van ASML: "Met de indrukwekkende groei staat de bereikbaarheid van Brainport Eindhoven onder druk. Iedereen in deze regio heeft een belang en een verantwoordelijkheid hierin. MaaS zal een belangrijke bijdrage leveren door duizenden ASML medewerkers te helpen elke dag de juiste keuze te maken en duurzame mobiliteit te stimuleren."
Vorige week werd bekend dat Arriva de Limburgse MaaS-pilot mag gaan draaien en in de regio Rotterdam/Den Haag is de aanbesteding gewonnen door PON. Eerder ging de MaaS-pilot op de Zuidas naar een consortium met Over Morgen, Radiuz, Amber en Transdev.
Meer artikelen met dit thema
Wegen ‘versporen’ voor Publieke Mobiliteit?
1 mei om 13:11 uurJe kunt een auto, boot of vliegtuig kopen en daarmee zelf rijden, varen of vliegen. Maar een trein kopen en…
Arriva geeft boost aan flexibele Vlinder
23 okt 2023De flexibele halte tot halte-dienst van Arriva, de Vlinder, is in een nieuw jasje gestoken. Het kent…
Werken aan publieke mobiliteit
24 jul 2023In de huidige mobiliteitswereld is de term openbaar vervoer toe aan een upgrade, schrijft Mobycon-adviseur…
Kansen en kennisvragen rond automatisering ov-diensten
30 jun 2023Het is allang niet meer de vraag óf geautomatiseerd rijden mogelijk is, maar hooguit wanneer het gemeengoed…
Bus rapid transit broodnodig
9 jun 2023Naast ons kantoor in Hilversum ligt een gloednieuwe busbaan. Inwoners van ’t Gooi reizen via deze baan snel…
Kabelbaanvervoer: hoe serieus moeten we dat nemen?
2 jun 2023Een kabelbaan is een exoot in ov-land, vaak als proefballon gebruikt en iets waar snel lacherig over gedaan…
In vier stappen meer grip op mobiliteitsarmoede
9 feb 2023Hoewel de aandacht voor mobiliteitsarmoede groeit, experimenteren overheden nog hoe ze ermee moeten omgaan.…
Is de hype van MaaS voorbij?
7 nov 2022De landelijke MaaS-pilots lopen ten einde en lijken, mede door corona, niet te hebben bereikt waarop de sector…
Reactie toevoegen