Dit decennium 86 miljard voor Duits spoor

Dit decennium 86 miljard voor Duits spoor

De Duitse overheid en Deutsche Bahn investeren het komende decennium 86 miljard euro in het spoornetwerk. “Dit is het grootste modernisatieprogramma ooit”, vertelt de Duitse minister van Transport Andreas Scheuer.

De federale overheid draagt in totaal 62 miljard euro en Deutsche Bahn (DB) investeert 24 miljard euro. DB gaat jaarlijks 8,6 miljard euro gebruiken om het spoornet te onderhouden en moderniseren.

De infrabeheerder gaat jaarlijks 2000 kilometer aan rail vernieuwen en 2000 wissels vervangen. Ook worden tot en met 2029 2000 spoorbruggen gerenoveerd en wordt zo’n zeven miljard euro geïnvesteerd in het vernieuwen van de spoorbeveiliging (interlocking).

Investeringspakket

De toezegging van 86 miljard euro maakt onderdeel uit van het Duitse Spoorinfrastructuurfonds LuFV III. De investeringen stijgen met 54 procent ten opzichte van het vorige programma LuFV II.

Het tienjarige LuFV III-programma (Leistungs- und Finanzierungsvereinbarung) biedt Deutsche Bahn de mogelijkheid om op langere termijn plannen en afspraken te maken met leveranciers. De overheid hoopt hiermee innovatie aan te moedigen en de capaciteit te kunnen vergroten.

Het investeringspakket maakt onderdeel uit van het Duitse klimaatbeleid. Eerder verlaagde de federale overheid al de BTW op treintickets. Deutsche Bahn voerde de prijsverlaging door op treinreizen boven de 50 kilometer.

Lees ook: Lagere treinkosten in Duitsland door BTW

4 reacties

  1. David
    18 januari 2020 om 15:06- Reageren

    Domme en slordige fout in artikel: de prijsverlaging geldt ook voor de IC en voor reizen met de regionale trein vanaf 50 km. Deze kaartjes werden tot 1 jan ook belast volgens het hoge BTW-tarief Ook de BahnCard is goedkoper geworden. Huuswerk volgende keer beter maken, dank u.

  2. DuitseLeeuw
    20 januari 2020 om 13:26- Reageren

    @David,

    Zelf beter huiswerk doen. Geldt alleen voor ICE/IC. Regionale trein > 50 kilometer valt onder de Bundesländer en de verkehrsverbunden en daar geldt de Btw-verlaging (voorlopig) nog niet voor. En daar strijdt ProBahn dan ook voor.

  3. Johannes
    26 januari 2020 om 12:43- Reageren

    Het lijkt heel wat, 2000 bruggen vernieuwen/renoveren de komende 10 jaar. Er zijn echter ruim meer dan 20000 bruggen. 9000 daarvan zijn meer als 100 jaar oud. Dit komt neer op 2 keer per 100 jaar een brug vervangen/renoveren. Niet echt ambitieus. Zelfs voor regulier onderhoud is het minimaal.

  4. Johannes
    26 januari 2020 om 12:46- Reageren

    Correctie op mijn reactie. Niet 2 x per honderd jaar, maar 1 keer per honderd jaar wordt een. brug vervangen/gerenoveerd.

Laat een reactie achter

Lees ook