ProRail en NS testen afwijkend fietsenrek

ProRail en NS testen afwijkend fietsenrek

door in rubriek fiets
1 reactie

Op de stations Zwolle, Zutphen en Deventer starten NS en ProRail proeven met afwijkende fietsenrekken. Deze rekken zijn geschikt voor onder meer bakfietsen, fietsen met een krat of een kinderzitje.

Gemiddeld is 15 tot 20 procent van de fietsen bij een fietsenstalling afwijkend. Dit gaat dan om fietsen met een kinderzitje of een krat. Driewielers en grote bakfietsen zijn ‘buitenmodelfietsen’ en vallen in een andere categorie. In veel stallingen wordt voor dit soort fietsen al een maatwerkoplossing geboden.

Faciliteren, niet stimuleren

De nieuwe fietsenrekken worden getest in de bemenste stallingen in Zutphen en Deventer en in de onbewaakte stalling aan de zuidzijde van station Zwolle. In het voorjaar wordt de proef uitgebreid met de onbewaakte stalling bij Utrecht Terwijde. ProRail en NS onderzoeken of de reizigers de nieuwe stallingen weten te vinden en goed gebruiken.

De proef duurt in eerste instantie een half jaar. Omdat ProRail de afwijkende fietsen wel wil faciliteren, maar niet stimuleren, komen de nieuwe rekken niet op A-locaties in de stallingen. De fietsenrekken zijn door middel van een pictogram op de bewegwijzering in de stallingen en door middel van blauwe markeringsstroken te vinden.

Meer soorten fietsen

Dat fietsenrekken zijn verandering onderhevig zijn, komt volgens Folkert Piersma, projectmanager Fietsparkeren bij ProRail, omdat er steeds meer ‘soorten’ fietsen bijkomen. “We faciliteren steeds meer voor bakfietsen of fietsen met bijvoorbeeld een krat, schermen of een kinderzitje. Die passen minder goed in onze stallingen en de omvang van deze fietsen neemt toe. We gaan deze fietsen nu meer ruimte bieden en kijken wat vervolgens de impact is.”

Folkert Piersma

Een mogelijk gevolg kan zijn dat gebruikers de ‘normale’ stallingen gewoon blijven gebruiken. “We zullen fietsers dus moeten aanmoedigen om de speciale plekken te gebruiken. We gaan nu in vier stallingen een proef beginnen om te kijken of het werkt en hoe de stallingen gebruikt worden. Ook willen we bekijken welke middelen, zoals verwijzingen met borden en aansturing door de beheerder, nodig zijn om het goed te laten werken. We zullen de uitkomsten ook delen met het ministerie. Mocht het een succes worden, moeten we misschien de landelijke fietsparkeernormen op stations hierop aanpassen.”

Piersma erkent dat een aangepaste stalling wel indruist tegen de principes van ProRail. “Over het algemeen zeggen we: zoveel mogelijk fietsen op de beschikbare ruimte. Aan de andere kant faciliteren wij ook. Vanuit die gedachte is het goed dat we nu ruimte creëren voor bakfietsen en dergelijke.”

Lees ook: Deelfiets erin, tweede fiets eruit

Eén reactie

  1. Ruud van Munster
    18 januari 2020 om 13:54- Reageren

    De fietsrekken moeten de voorwerk van de fiets klemmen en niet meer het (zwakke) wiel. Verder moet natuurlijk de hart op hart afstand van de fietsplaatsing iets groter zijn voor al die fietsen met kratjes en fietsen met handremmen en kwetsbare kabeltjes. Niet voor niets rijdt menig OV gebruiker met een oud barrel.
    De gratis stalling in centrum Hilversum (800 fietsen) is om die reden nu al een doorslaand succes. Dan zou je de pilotfase kunnen overslaan.

Laat een reactie achter

Lees ook