DB Regio wint Zuid-Duitse aanbesteding

DB Regio wint Zuid-Duitse aanbesteding

door Quintus Vosman in rubriek buitenland
geen reacties

In Zuid-Duitsland heeft DB Regio de aanbesteding gewonnen voor het netwerk Franken – Zuid-Thüringen, grofweg het gebied tussen Neurenberg en Erfurt.

Het contract gaat in in december 2023 en heeft een looptijd van 12 jaar. Het volume van het aanbestede reizigersvervoer per trein is ongeveer 5,7 miljoen treinkilometer per jaar, waarvan zo’n 600.000 km in Thüringen en de rest in Beieren.

Het gaat om treindiensten op de volgende verbindingen:

  • Neurenberg – Erlangen – Bamberg – Lichtenfels – Coburg
  • Lichtenfels – Kronach – Saalfeld
  • Bamberg – Schweinfurt – Würzburg
  • Bamberg – Coburg – Sonneberg, via de hogesnelheidslijn
  • Coburg – Erfurt, via de hogesnelheidslijn

Hogesnelheidslijn

De hogesnelheidslijn is de lijn tussen Ebensfeld en Erfurt, die ruim twee jaar geleden geopend is en een snelle spoorverbinding biedt tussen Berlijn – Leipzig/Halle – Neurenbergen en München. De lijn is gebouwd als project nummer 8 in het kader van de Duitse eenwording (VDE 8).

Vanaf 2023 hebben regionale reizigers in Noordoost-Beieren ook voordeel van de hogesnelheidslijn en worden reistijden van regionale treinen op sommige verbindingen korter. Ook zorgen deze treinen voor een goede aanvulling op het beperkte aantal ICE’s dat in Coburg stopt.

Voorts voorziet het nieuwe vervoercontract met de aanbestedende openbaarvervoerautoriteit BEG (Bayerische Eisenbahngesellschaft) van Beieren in toename van het aantal treindiensten.

Nieuwe treinstellen

DB Regio voert het vervoercontract uit met nieuw materieel. Bij Siemens bestelt de dochter van Deutsche Bahn treinstellen van het type Desiro HC (wat staat voor high capacity), onderverdeeld in vierdelige en zesdelige treinstellen.

De treinen zijn een mengeling van enkeldeks en dubbedeks rijtuigen, zoals al te zien bij de Rhein-Ruhr-Express in het Ruhrgebied. NS toonde onlangs belangstelling voor dit treinconcept.

De treinstellen die gebruik gaan maken van de hogesnelheidslijn, rijden met een maximumsnelheid van 190 km/uur en zijn drukdicht, de overige rijden 160 km/uur.

Bezwaartermijn

De order voor de nieuwe treinen van Deutsche Bahn aan Siemens wacht op het moment dat de toekenning van het vervoercontract definitief is. Op dit moment kan er nog beroep tegen de beslissing van de Bayerische Eisebahngesellschaft worden aangetekend.

Laat een reactie achter

Lees ook