Akkoord is rond, directe Eurostar komt

Akkoord is rond, directe Eurostar komt

Dit najaar kunnen treinreizigers die naar Londen willen, hun paspoortcontrole uitvoeren in Amsterdam of Rotterdam. Op 7 juli ondertekenden de verantwoordelijke politici uit Nederland, België, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk de afspraken over grenscontroles en beveiliging Eurostar laat weten per 26 oktober met twee directe diensten te starten.

Eigenlijk moest de directe Eurostar al vanaf 30 april gaan rijden, maar ondertekening van het akkoord in maart werd uitgesteld vanwege de coronacrisis, vertelt een woordvoerder. Passagiersaantallen liepen sterk terug en Eurostar staakte de verbinding tijdelijk. Daarmee liep ook de testfase voor de rechtstreekse verbinding (zonder oponthoud in Brussel) vertraging op.

Nu Eurostar per 9 juli de dienstregeling weer opstart en de coronamaatregelen worden versoepeld, kunnen ook de testritten worden uitgevoerd. Eurostar wil in augustus twee keer per dag gaan rijden en in het najaar met een derde trein. Dan kan ook de directe verbinding Amsterdam – Londen starten. “Het is aan Eurostar zelf wanneer ze hiermee beginr”, aldus de woordvoerder van het ministerie van IenW.

Met de ondertekening van de verdragen neemt Nederland onder andere de verplichting op zich om in Nederland de beveiliging van de treinen die door de Kanaaltunnel rijden te waarborgen. De nadere afspraken zijn gebaseerd op het bestaande securityverdrag voor treindiensten door de Kanaaltunnel, dat in 1993 werd gesloten tussen Frankrijk, het VK en België.

Wat vooraf ging

Eurostar rijdt sinds april 2018 tussen Londen en Amsterdam, maar vanuit Nederland was een rechtstreekse verbinding nog niet mogelijk. Nederland en het Verenigd Koninkrijk hadden op spoorgebied nog geen overeenkomst met elkaar lopen. Beide landen waren daarom al in gesprek over een bilaterale overeenkomst en ook, samen met België en Frankrijk, over een Vierlandenverdrag.

Volgens de vorige staatssecretaris Harbers moest het Vierlandenverdrag eigenlijk al in februari 2019 ingaan en moest de rechtstreekse hsl-verbinding al in de dienstregeling 2020 worden opgenomen. Dit proces werd vertraagd door binnenlandse politieke ontwikkelingen in de verschillende landen.

Ook en moest de marechaussee op zoek naar personeel en moesten de douanefaciliteiten nog worden gebouwd. Toen OV-Magazine afgelopen januari een dagje met Eurostar meereisde, waren die faciliteiten net klaar. Vervolgens zorgde de coronacrisis nog enkele maanden voor vertraging, maar nu lijkt het dossier eindelijk rond.

Laat een reactie achter

Lees ook