Bij de heropening van de transferia in ’s-Hertogenbosch op 5 juli, gaan op de Transferiumlijnen 60, 70 en 80 in totaal zeven elektrische Volvo-bussen rijden. Arriva vervangt daarbij de zijspiegels door camera’s, waardoor de chauffeur geen dode hoek meer heeft.
Camera's voor elektrische Volvo's Arriva
Naast de introductie van het camerasysteem MirrorEye op deze zeven bussen, vervangt Arriva ook de zijspiegels door camera’s bij de 23 elektrische Volvo’s die in Leiden rondrijden. De chauffeur heeft hierdoor niet alleen een grotere kijkhoek, maar kan ook infraroodbeeld krijgen waardoor het zicht voor de chauffeur in het donker verbetert.
In totaal rijden er dan dertig Volvobussen van Arriva met deze camera’s, die net als bij spiegels aan de linker en rechter buitenzijde van de bus worden geplaatst. Bijkomend voordeel is dat ze kleiner zijn dan de spiegels en daardoor minder uitsteken. Binnenin de bus kunnen chauffeurs op gemonteerde schermen goed zien wat er aan de zijkant en achter de bus gebeurt. Alle chauffeurs krijgen een korte instructie over het gebruik van de camera’s.
De zeven elektrische Volvo-bussen in ’s-Hertogenbosch reden de afgelopen weken al in een schaduwdienstregeling in de stadsdienst. Zo zijn onder andere het bereik en laden van de bussen goed getest en zijn de chauffeurs geïnstrueerd. Sinds de nieuwe bussen in gebruik zijn, rijden er in de stad 19 elektrische bussen, waardoor 60 procent van de stadsdienst geen uitstoot meer heeft. Landelijk telt de Arriva-vloot nu 164 ZE-bussen.
Drie laadlocaties
De elektrische bussen kunnen laden op drie laadlocaties. Op de Maijweg nabij het busstation staat een lader met een dubbele laadpaal. Op de halte Petterlaarpark (transferium) staat een lader met een enkele laadpaal en op de halte Deutersestraat (transferium) komt ook een lader met een enkele laadpaal.
De snelladers zijn van het type Heliox DC300, waarbij dus bussen met 300 kW per uur kunnen laden. Per minuut wordt ongeveer 5kW geladen, waarmee de bus ongeveer 5 kilometer kan rijden. In totaal leggen de 19 elektrische bussen in Den Bosch ruim 5000 kilometer per weekdag af en dankzij het snelladen is steeds voldoende capaciteit beschikbaar.

Meest gelezen vandaag
Meer artikelen met dit thema
Vervoerregio’s maken bezwaar tegen bezuiniging op het ov
23 jun om 10:47 uurDe Vervoerregio Amsterdam en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag hebben officieel bezwaar ingediend bij het…
Twee inschrijvers voor nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant
19 mei om 14:57 uurArriva en EBS hebben een bieding uitgebracht op de nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant. Arriva is de huidige…
Goan-fiasco kost 1,4 miljoen
15 mei om 14:10 uurWe schreven al eerder over het gebrek aan animo voor de Twentse ov-app 'Goan', waarin Twente ov- en Wmo-vervoer…
Meer onveiligheid door streng overwegbeleid
2 apr om 11:16 uurHet overwegbeleid voor spoorwegen is sterk gericht op verbetering van de veiligheid…
GVB, HTM, RET, Connexxion en EBS protesteren tegen bezuinigingen op ov
31 mrt om 13:12 uurGVB, HTM, RET, Connexxion en EBS voeren op woensdag 2 april actie tegen de bezuiniging van 110 miljoen euro op…
Gratis openbaar vervoer voor kinderen in Den Haag
10 mrt om 16:31 uurVanaf maandag 10 maart kunnen kinderen van 4 tot en met 11 jaar in Den Haag gratis reizen met de bussen en…
NS presenteert nieuwe dubbeldekker
5 mrt om 14:46 uurNS presenteert de nieuwe dubbeldekker die besteld is bij leverancier CAF met een model op ware grootte. Dat een…
Daimler Buses viert 30-jarig jubileum: een succesverhaal in de busindustrie
27 feb om 14:35 uurDaimler Buses viert dit jaar haar 30-jarig bestaan. Op 23 februari 1995 werd EvoBus GmbH…
Reactie toevoegen