Vervoerders Qbuzz en Arriva hebben een bieding uitgebracht op de ov-concessie West-Brabant. Dat bleek dinsdag 10 oktober bij sluiten van de inschrijftermijn. Op 12 december wordt bekend wie vanaf 6 juli 2025 voor een periode van tien jaar het busvervoer verzorgt. Momenteel rijdt Arriva daar onder de merknaam Bravo.
Qbuzz daagt Arriva uit in West-Brabant
De provincie Noord-Brabant beoordeelt de komende tijd de ontvangen biedingen en maakt rond 12 december de winnaar bekend. Daarna geldt nog een bezwaarperiode van 14 dagen. Als dat niet gebeurt, is de gunning eind januari definitief.
De winnende vervoerder kan dan vanaf 6 juli 2025 het openbaar busvervoer in de regio West-Brabant verzorgen, inclusief de buslijnen vanuit dit gebied naar Utrecht en Rotterdam. De concessie kent een looptijd van tien jaar. De nieuwe concessiehouder gaat onder meer met Zero Emissie-bussen rijden, die geen schadelijke stoffen uitstoten.
Mix van vervoermiddelen
"Het openbaar vervoer beperkt zich in Noord-Brabant al lang niet meer tot trein, bus, buurtbus en deeltaxi", zegt gedeputeerde mobiliteit Stijn Smeulders. "Technologische ontwikkelingen en nieuwe mobiliteitsdiensten maken steeds meer innovatieve vervoersconcepten mogelijk. Met een mix van vervoersmiddelen, afgestemd op de wensen van de reiziger."
Dan gaat het niet alleen over traditioneel ov, maar ook over flexconcepten, meerijddiensten, deelauto’s, deelfietsen en vrijwilligersinitiatieven uit de samenleving. Met ‘mobiliteitshubs’ waar de mobiliteitsvormen bij elkaar komen en handige apps voor de reiziger. "Zo houden we Brabant bereikbaar en kunnen mensen blijven meedoen aan de samenleving", zegt Smeulders.
De winnende vervoerder maakt straks gebruik van de nieuwe busremise in Breda. De provincie Noord-Brabant is initiatiefnemer van deze remise, waar de nieuwe concessiehouder als huurder gebruik van gaat maken.
Blij met twee inschrijvers
Gedeputeerde Smeulders geeft aan blij te zijn met de twee inschrijvingen op deze busconcessie. Dat is ook niet zo raar: eerder deze week sloot de inschrijftermijn op de concessie in Zeeland. Daar meldden zich nul geïnteresseerde vervoerders.
Sommige bronnen beweren dat dat met het nieuwe vervoersplan te maken heeft, waarin buslijnen gestrekt worden en op de hubs deelvervoervormen klaarstaan om de reiziger verder te vervoeren. Deze vervoersvormen vallen alleen niet onder de huidige definitie van openbaar vervoer, waardoor ondernemers de buurtbussen en flextaxi's zouden moeten verzorgen.
Volgens Forseti-adviseur Daan Stevens heeft het, naast de onzekerheid rond de flexitaxi en de beperkte ontwikkelmogelijkheden voor ov-vervoerders in Zeeland, ook te maken met de volle tenderkalender van het moment. "Naast West-Brabant en Zeeland stonden ook de tenders Utrecht Stad en Streek en Friesland op de planning. Vervoerders hebben een beperkte tendercapaciteit, dus dan moet je keuzes maken."