Hoe vanzelfsprekend is ons ov?
In mijn vorige blog voor OV-Magazine betoogde ik dat oplossingen die zowel meer verkeersveiligheid bieden als beter ov goed mogelijk zijn. Daarvoor moeten we dan wel als ‘sectoren’ elkaars waarde zien en elkaar begrijpen. Daarnaast kunnen we in het ov ook leren van verkeersveiligheid. Bijvoorbeeld door de visie ‘Duurzaam Veilig Wegverkeer’ te vertalen naar een visie ‘Vanzelfsprekend ov’. Hieronder een eerste vingeroefening.
Het verkeersveiligheidsbeleid is sinds 1995 vooral gebaseerd op consequente toepassing van de principes van Duurzaam Veilig Wegverkeer. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) zegt hierover in maart 2019: ‘Duurzaam Veilig Wegverkeer’ is een visie op hoe het verkeer systematisch maximaal veilig gemaakt kan worden. De mens wordt beschouwd als de ‘maat der dingen’. De mens die kwetsbaar is, fouten maakt en zich bewust niet altijd aan regels houdt. Wegomgeving, voertuigen en technologie moeten de mens systematisch ondersteuning en bescherming bieden. Zodat de veiligheid van het verkeerssysteem zo min mogelijk afhankelijk is van individueel handelen. Verkeersdeelnemers zijn daarbij wel zo goed mogelijk op hun resterende eigen taken voorbereid.
De vertaling van ‘Duurzaam Veilig Wegverkeer’ naar ‘Vanzelfsprekend ov’ zou als volgt kunnen zijn: ‘Vanzelfsprekend ov’ is een visie op hoe we het openbaar vervoer als geheel systematisch maximaal intuïtief kunnen maken voor reizigers. De reiziger wordt met al haar/zijn kwaliteiten, vaardigheden maar ook beperktheden beschouwd als de ‘maat der dingen’. Dienstregeling, omgeving, ov-voertuigen en reizigersservices bieden de reiziger systematisch en maximaal ondersteuning bij haar/zijn ov-reis. Zodat het ov-systeem als geheel vanzelfsprekend is voor alle reizigers. Daarbij worden reizigers zo goed mogelijk voorbereid op of begeleid bij eigen taken die resten in het vanzelfsprekende ov.
‘Niemand zal beweren dat ons ov nu al volledig vanzelfsprekend is voor reizigers. Er valt nog een wereld te winnen’
Wat zou het resultaat zijn in 2040, als we vanaf nu stelselmatig alle onderdelen van het ov ‘herijken’ vanuit de vraag ‘Kunnen we het ov voor een reiziger vanzelfsprekender maken’, en als we die ‘vanzelfsprekendheid’ consequent als ontwerpeis zouden meenemen bij alle komende ov-ontwikkelingen? Zonder twijfel leidt dat tot veel aantrekkelijker ov dan nu, met grote reizigersgroei als gevolg. Dat is overigens geen doel in zichzelf, maar wel van grote maatschappelijke waarde, denkend aan wonen, klimaat, leefbaarheid en brede bereikbaarheid.
In mijn beleving zijn we daar al behoorlijk ver mee, wat ook blijkt uit de jaarlijkse OV-klantenbarometer. Reisinformatie, ov-betalen en aansluitende dienstregelingen zijn voorbeelden. Met knooppuntontwikkeling zetten we stappen. Maar niemand zal beweren dat ons ov nu al volledig vanzelfsprekend is voor reizigers. Er valt nog een wereld te winnen. ‘Overstapboetes’ bij reizen met verschillende vervoerders en de veelheid aan onlogische looproutes zijn slechts enkele voorbeelden.
Hoe organiseren we het overigens als we consequent richting vanzelfsprekend ov willen? Een gedeelde visie alleen is niet genoeg. Stelselmatige regie is ook onmisbaar, net als know-how. Een SWOV-achtige organisatievorm die ons systematisch ‘op koers houdt’ richting vanzelfsprekend OV zou ook kunnen helpen.
Het begint bij een gedeeld wensbeeld ‘Vanzelfsprekend ov’ en de brede wil om dat wensbeeld consequent en stap voor stap dichterbij te brengen, zoals dat vanaf 1995 bij Duurzaam Veilig gebeurt.
Prima dit wensdenken maar dan moeten wij het ov niet verder afbreken en ook kijken of wij de trein niet kunnen integreren met bus,tram en metro. Ook het andere vervoer moet met haar gelden op een hoop gegooid worden om zo een optimaal vervoer in Nederland te krijgen , ook voor sociaal zwakkeren
Ingediend door H.van Haren op do, 26/01/2023 - 21:55
Voor de dagelijkse reiziger is OV vanzelfsprekend en begrijpelijk, maar voor de 'niet of zelden OV reiziger' is OV verre van vanzelfsprekend. Nog veel werk te doen, maar vanzelfsprekend OV voor iedereen een lovenswaardig einddoel.
Ingediend door Bas Witte op vr, 27/01/2023 - 18:46
Vandaag wilde ik van mijn huis naar de huisarts. Omdat ik tijdelijk moeilijk loop wilde ik maar met de auto gaan. Dat was fout. Ik woon in de Leidse regio. De A4 was afgesloten i.v.m. een aanrijding. Alles en iedereen op de A4 nam de afrit bij Leiderdorp. Consequentie: Leiden was gridlocked.
Wat doen al die mensen in hun auto? Ze vinden dat dat het snelst gaat om van A naar B te komen. Hoe krijg je die mensen uit de auto? Eerst moet je weten van waar naar waar ze reizen, hoe vaak, en of ze dat alleen doen of een gezelschap. Volgens mij moet "vervoersbehoefte" eerst gemeten worden. Als je bereikt dat al die mensen met het OV gaan, dan gaan ze OV als vanzelfsprekend zien. OV moet ook zichtbaar zijn. Tijdens mijn rit van huis naar de huisarts heb ik zegge & schrijve 2 bussen gezien. Ze zaten niet eens propvol. Èn, ze stonden ook in de file.
Hier kan je een aantal antwoorden om OV vanzelfsprekend te maken uit distilleren, lijkt me. Dit scenario geldt natuurlijk niet alleen voor de stad Leiden, maar enig andere stedelijke omgeving.
Ingediend door Bax op vr, 27/01/2023 - 19:13
duurzaam,? welk ( buitenlands) bedrijf gaat voor een concessie periode
investeren in duurzaam.
Pure EU sprookjes.
Ingediend door jan op ma, 30/01/2023 - 12:09
Reactie toevoegen