Het jaarlijkse onderzoek naar het reizigersoordeel laat zien dat de waardering voor het Nederlandse openbaar vervoer stabiel blijft met een gemiddeld rapportcijfer van 7,8. Dat blijkt uit de OV-klantenbarometer 2024 van CROW. Openbaar vervoer over water is de traditionele koploper met een 8.6, gevolgd door de streekbus en tram me teen 7.9.
OV-Klantenbarometer 2024: waardering voor ov stabiel

Foto: Shutterstock
De metro scoort precies het gemiddelde van 7,8. Stadsbus, regionale trein, Intercity en Sprinter ziten daar met een 7,7 wat onder. De Interctiry direct/IC Brussel scoort het laagst, maar nog altijd een 7,6.
Waddenveren
Hoewel de Friese Waddenveren van en naar Vlieland, Terschelling, Ameland en Schiermonnikoog geen onderdeel zijn van het openbaar vervoer, meet de OV-Klantenbarometer sinds 2018 wel de klanttevredenheid op die veren. In 2024 scoren ze gemiddeld met een 8,4 iets hoger dan in 2023 (8,2). Veerdienst Vlieland krijgt het hoogste cijfer: een 8,7. Veerdienst Ameland had in 2023 een dip (7,6), maar scoort in 2024 weer een 8,3.
Leeftijd reizigers
De gemiddelde leeftijd van de bevraagde reiziger is in 2024 iets hoger dan in de jaren daarvoor. Dat geldt voor alle vervoerwijzen, behalve voor bus. Wel is de gemiddelde ov-reiziger in het onderzoek jonger dan de gemiddelde Nederlander, die 42,4 jaar oud is. Het aandeel reizigers onder de 28 jaar neemt sinds 2021 af (behalve voor ov over water) en het aandeel reizigers van 28 jaar en ouder stijgt.
Gebruik OVpay stijgt
2024 is het tweede jaar waarin reizigers in het hele land konden in- en uitchecken met een betaalpas of creditcard via OVpay. In het regionale ov is het gebruik van OVpay toegenomen van 9% in 2023 naar 15% in 2024 en op het hoofdrailnet van 6% naar 9%. Vooralsnog is de OV-chipkaart in het regionale ov verreweg het meest gebruikt met een aandeel van 83%, op het hoofdrailnet 84%. Het gebruiksgemak van zowel OVpay als van de OV-chipkaart geven de reizigers een 8,5.
Invloed verstoringen
Net als in 2023 en 2022 waren er in 2024 verstoringen, voornamelijk veroorzaakt door personeelstekorten en ziekteverzuim. Daarnaast waren er veel werkzaamheden aan het spoor, die leidden tot aangepaste dienstregelingen. Toch lijken die verstoringen niet door te werken in de door de reiziger beoordeelde rit.
Onderzoek door Ipsos I&O
Het OV-Klantenbarometeronderzoek is uitgevoerd door Ipsos I&O in opdracht van CROW. De enquêteurs van het bureau vragen de reizigers tijdens een rit of vaart om een vragenlijst in te vullen over verschillende aspecten van hun rit of vaart. Ongeveer 30% van de reizigers gaf daar in 2024 gehoor aan. In totaal vulden zij 108.122 vragenlijsten in. Het reizigerstevredenheidsonderzoek is vorig jaar voor de 23e keer gehouden, elk jaar tussen 2001 en 2024 met uitzondering van coronajaar 2020.
Meer info
Lees hier het rapport of kijk op www.ov-klantenbarometer.nl voor het dashboard waar de gebruiker cijfers kan opzoeken, of gebieden, jaren en oordelen met elkaar kan vergelijken.