Op de tramremise aan de Lekstraat in Amsterdam worden 1400 zonnepanelen geplaatst. De opbrengsten uit de opgewekte stroom komen uiteindelijk terecht in het ontwikkelfonds openbaar vervoer.
Amsterdamse tramremise krijgt 1400 zonnepanelen
Onderhoud aan het dak van de tramremise stond al op de planning. De Vervoerregio Amsterdam en GVB grijpen dit moment nu aan om zonnepanelen te plaatsen.
“Het duurt nog een ruime 2 jaar, maar wij zijn blij dat er straks vanaf dit dak zo’n 650 duizend kilowatt per jaar wordt opgewekt aan energie. Dat zijn zo’n 260 huishoudens per jaar. Natuurlijk hebben we ook nog eens te maken met de uitdagingen op het elektriciteitsnet die als maar voller wordt. Daarom zijn we blij dat GVB ruim van tevoren hierover goede afspraken heeft gemaakt met Liander waardoor we met zekerheid kunnen zeggen dat er genoeg ruimte is op het net.” Aldus Marja Ruigrok, lid van het Dagelijks Bestuur van de Vervoerregio Amsterdam.
Monumentaal pand met een duurzaam tintje
De tramremise is een monumentaal gebouw met een karakteristieke dakconstructie. Voor de organisaties betekent dat een enorme uitdaging om aanpassingen te doen op het dak: de uitstraling moet namelijk terugkomen. Daarom heeft GVB een ‘biobase’ materiaal gebruikt als vervanging van de oude dakplaten. Het materiaal is lichter, waardoor het dak zonder veel aanpassingen de 1.400 nog te plaatsen zonnepanelen kan dragen.
Meer artikelen met dit thema
De halteparadox – een balans tussen meer en minder haltes
13 okt 2023Afgelopen jaar was er veel aandacht voor een bekend dilemma in het ontwerp van ov-lijnen: hoeveel haltes zorgt…
De rol van duurzaamheid als gedragsfactor
24 feb 2023Vervoerders schakelen alom over op ZE-bussen of rijden op groene stroom. De vraag is alleen of dat reizigers…
‘30 km/uur biedt kans tot betere ov-structurering’
16 dec 2022De invoering van een maximumsnelheid van 30 km in de bebouwde kom als maatregel om de verkeersveiligheid te…
Grote investeringen in bereikbaarheid Zuid-Holland
15 nov 2022Het Rijk, de Metropoolregio Rotterdam/Den Haag, Provincie Zuid-Holland en de gemeentes Den Haag en Rotterdam…
‘Waterstof: massa is kassa’
13 sep 2022Batterij-elektrisch wordt het nieuwe benzine, waterstof het nieuwe diesel. Een gezonde businesscase voor…
Alstoms waterstoftreinen actief in Nedersaksen
1 sep 2022De Coradia iLint, de waterstoftrein van Alstom, wordt in Bremervörde in Nedersaksen ingezet op een traject met…
Amstelveenlijn gaat 13 december rijden
1 sep 2020 2 minRealisatie Uithoornlijn gaat van start
12 mrt 2020 3 minMet de ondertekening van het contract gaat de realisatie van de Uithoornlijn nu echt beginnen.