‘Wij willen onze opdrachtgevers uitdagen’
“De wereld verandert en wij zijn daar onderdeel van”, begint Vialis-directeur Robbert Wittmaekers. De producent en ontwikkelaar van onder meer verkeer- en spoorinfrastructuur maakt momenteel een transformatie door en ziet dat opdrachtgevers ook een cultuuromslag ondergaan. Vialis is sinds kort Vriend van OV-Magazine.
Connectiviteit is het sleutelwoord, wat Wittmaekers betreft. In 2013 trad hij aan als telecomdirecteur bij bouwconcern VolkerWessels dat toen net aan de vooravond van een transitie stond en een nieuwe visie formuleerde. “Connectiviteit gaat over meer dan alleen de techniek: telecom is de enabler binnen alle vraagstukken om te bouwen aan een prettige leefomgeving. Ditzelfde geldt voor mobiliteit: dat is de enabler om reizen duurzamer en plezieriger te maken en de leefomgeving beter. Daarvoor moeten we infrastructuren op elkaar aansluiten en de verbinding leggen tussen auto, fiets, ov en voetganger. Alles moet met elkaar verbonden zijn, anders werkt het niet.”
Anders denken
In februari 2019 werd hij algemeen directeur van VolkerWessels-dochter Vialis. Vanuit doorstroming op het spoor is VRS Railway Industry, onderdeel van Vialis, al sinds 1879 huisleverancier van het Nederlandse spoorwegnet. “We zien dat de mobiliteitsvraagstukken veranderen. Het gaat niet meer alleen om bijvoorbeeld het spoor, maar er is vraag naar overkoepelende oplossingen die onze steden veiliger, duurzamer en slimmer maken.”
'Een multidisciplinaire aanpak past niet in traditionele aanbestedingsmodellen'
Wittmaekers merkt dat opdrachtgevers nog lang niet altijd zo integraal denken. “ProRail, Rijkswaterstaat en wegbeheerders besteden nog op een traditionele manier aan. Maar een multidisciplinaire aanpak past niet in traditionele modellen.” Daarom wil hij zijn opdrachtgevers met elkaar verbinden. “Zij werken nog niet met elkaar, maar wij als Vialis werken met hen allemaal samen. Wij kunnen ze laten zien dat ze gezamenlijk waarde kunnen toevoegen aan de keten. Corona heeft ons laten zien dat gedragsverandering echt mogelijk is als de noodzaak er is.”
Dit vraagt wel om een andere benadering. “Natuurlijk kan ik, als ontwikkelaar en producent, Rijkswaterstaat niet overtuigen haar beleid te veranderen. Maar ik kan wel laten zien hoe ik naar de wereld kijk, het goede voorbeeld geven en laten zien hoe opdrachtgevers die verandering ook kunnen maken. Bij Vialis halen wij mensen met een ander DNA binnen, die achter die integrale visie staan. Uiteindelijk werkt dat ook door op onze opdrachtgevers. Het is onze ambitie en verantwoordelijkheid om de Vialis-visie uit te dragen en, nog belangrijker, te toetsen aan de markt”
Toetsen wat er leeft
Om die reden is Vialis een van de Vrienden van OV-Magazine. “Natuurlijk is OV-Magazine een vrij traditioneel tijdschrift, maar als je grote ambities hebt en een duidelijke mening over waar het heen moet, moet je die visie en strategie ook uitdragen. Wij willen prikkelen, uitdagen en toetsen wat er leeft. OV-Magazine kan dat podium bieden.”
Hoewel de markt volgens Wittmaekers nog traditioneel werkt, verwacht hij dat het tij uiteindelijk wel keert. “Tijdens spoorwerkzaamheden rond Herfte (bij Zwolle) werd een integrale benadering toegepast voor de werkzaamheden. Dat lukte doordat de gemeente Zwolle het een goede benadering vond. Met die smaakmakers die het willen, maken we heel langzaam een cultuurverandering door. En zorgen we samen voor een veilige en leefbare omgeving.”
Word ook Vriend van OV-Magazine
Vindt uw bedrijf of organisatie een toonaangevend en kritisch vakblad belangrijk? Dat met een open blik over de ontwikkelingen in de markt schrijft, achtergronden duidt, verdieping geeft, hoor en wederhoor toepast en de mensen ‘achter’ het bedrijf of beleid interviewt? Word dan ook Vriend van OV-Magazine.
Reactie toevoegen