Beeldreportage: Indian Railways, backbone van India
Op de elektrificatie na lijkt het Indiase spoor zich nauwelijks te hebben ontwikkeld sinds de opening van de eerste spoorlijn in 1853. Ook in de reportage van fotograaf Piet den Blanken (van eind 2015) zien we de uitpuilende treinen, deuren die open staan tijdens de rit, een koe op het perron tussen de passagiers. Maar gedateerd is het nationale spoorwegbedrijf zeker niet. Indian Railways bedient een wijd vertakt spoornet, een van de grootste ter wereld. Op treinritten van 16 uur is de vertraging vaak niet meer dan een kwartiertje, ondervond Piet den Blanken. Een treinkaartje reserveren kan inmiddels ook via een sms, de app of de website van de Indiase spoorwegen. En wie geen geld heeft voor een (dure) zitplaats, kan voor een habbekrats mee in de derde klas.
Meer artikelen met dit thema
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Spoordijken misschien niet goed genoeg voor zwaardere en langere treinen
11 dec 2023Er is meer onderzoek nodig naar de stabiliteit van spoordijken om zeker te weten dat deze grond het groeiende…
BRT: Kansrijk, maar gemakkelijk noch goedkoop
1 dec 2023Dit artikel is een voorpublicatie van het boek ‘Betere bus’, over BRT en andere vormen van hoogwaardig…
Hoe ontwerp kan bijdragen aan (on)toegankelijkheid
25 sep 2023Blog: Oplossing voor verdwijning van bushaltes?
2 mei 2023PBL: (1)500 bushaltes minder in vijf jaar
2 mrt 2023Het aantal bushaltes is de afgelopen vijf jaar met 527 afgenomen, inventariseerde tv-programma Pointer. Volgens…
Blinde vlek ov-gevaar andere weggebruikers
13 dec 2022Het openbaar vervoer is uitermate veilig voor de inzittenden van trein, tram en bus, maar er is een blinde vlek…
Deltaplan versterkt ov én woningbouw Noord-Nederland
2 dec 2022Drie ov-maatregelen en overheveling van tienduizenden extra woningen vanuit de Randstad naar Noord-Nederland…