Internationale trein is niet duur

De maatschappelijke discussie over de zin en onzin van vliegen speelt de spoorbedrijven in de kaart. Terwijl Schiphol vroeger werd gezien als een bron van welvaart, geldt de luchthaven nu als veroorzaker van luchtvervuiling en lawaai. Het aantal reizigers in de treinen naar Brussel, Parijs, Londen en Berlijn groeit, maar voor de internationale trein is nog een wereld te winnen. 

Spoorbedrijven en ov-liefhebbers schermen met het argument dat vliegmaatschappijen geen belasting op brandstof en geen btw hoeven te betalen. Dat is waarAnderzijds bleek uit een onderzoek van de Consumentenbond dat de tarieven van het vliegtuig en de trein op afstanden rond 500 kilometer vrijwel even hoog zijn. Recent reisde ik op een maandag van Londen naar Amersfoort voor 49 euro met de Eurostar, die om 17.19 uur vertrok van Londen St. Pancras. Voor dat bedrag kan ik op dat tijdstip onmogelijk vliegen. Voor een enkele reis van Amersfoort naar Magdeburg legde ik 29 euro neer. Een rit per auto op die afstand kost meer. 

Het zit hem dus niet in de prijzen, mits je de weg weet. Het is een fluitje van een cent om een ingewikkelde vliegreis naar een kleine luchthaven in Latijns-Amerika te boeken. Als je de weg in ov-land kent, weet je dat de website van Deutsche Bahn de beste is om goede dienstregelingen te vinden. Je weet dat het de moeite waard is om de prijzen te vergelijken via de websites van NS, NMBS, DB, SNCF, Thalys, Eurostar, Trainline en Treinreiziger. Je weet dat het voor reizen via Duitsland slim is om een kaartje te kopen vanaf Bentheim. En dat in België senioren voor ruim 6(!) euro een retour naar elke Belgische bestemming kunnen kopen. Als je de weg in ov-land niet kent betaal je te veel en leiden boekingen naar nietgangbare bestemmingen tot veel gedoe. 

Bij het uitvallen van een vlucht doen vliegmaatschappijen hun best om passagiers over te boeken naar een andere vlucht, eventueel van een ander bedrijf. Als de Beneluxtrein uitvalt, hetgeen vrijwel dagelijks een keer gebeurt, weigeren NS en NMBS om de reiziger over te boeken op de Thalys. 

De Europese regels voor compensatie bij het uitvallen van vliegtuigen beginnen steeds beter te werken. De spoorwegen lopen op dit punt achter. Toen ik onlangs meer dan vier uur onderweg was geweest van Brussel naar Utrecht kreeg ik 9 euro schadevergoeding. Een kennis die geconfronteerd werd met twee defecte Beneluxtreinen achter elkaar kreeg 5 euro. Dat zijn lachwekkende bedragen als je uren vertraging hebt gehad en meermalen hebt moeten overstappen. 

Spoorbedrijven moeten niet klagen over oneerlijke concurrentie van vliegbedrijven maar de klant centraal stellen in plaats van hun eigen regels. Dan komen de reizigers in drommen naar de internationale trein. 

2 reacties

  1. John Kokjé
    10 juni 2019 om 14:10- Reageren

    Zeer terecht dat dit boven komt drijven. Een kul argument van de spoorwegen. Zijn alleen maar uit op inkomsten. Wie kaart dit aan ?

  2. Rudy
    10 juni 2019 om 15:23- Reageren

    Arriën Kruyt slaat de spijker op zijn kop. De belangrijkste belemmeringen voor internationale treinreizen zijn het intransparante tariefsysteem en de ontoegankelijkheid van de boekingssites. Ik woon in een deel van Nederland van waaruit een enkele reis Schiphol al gauw drie uur duurt. In drie uur tijd zit ik als de Friesenbrücke hersteld is al diep in Duitsland.

Laat een reactie achter