dossier PHS

Werk aan spoor A’dam CS en Sloterdijk

Werk aan spoor A’dam CS en Sloterdijk

Op de stations Amsterdam Centraal en Sloterdijk wordt de komende jaren de spoorinfrastructuur heringericht. Daarvoor tekende ProRail deze week twee contracten met de adviesbureaus Sweco en Movares.

Lees verder

Rijdt NS straks nog Den Haag–Rotterdam?

Rijdt NS straks nog Den Haag–Rotterdam?

Per 2025 worden zes sprinters en acht Intercity’s ingezet op het traject Den Haag–Rotterdam, zodat elke vijf minuten een trein kan rijden. De ‘vijfminutentrein’ maakt deel uit van het hoofdrailnet, ...

Lees verder

NS moet nieuwe infra direct beter benutten

NS moet nieuwe infra direct beter benutten

Na het beschikbaar komen van nieuwe of verbeterde railinfrastructuur moet NS daarop zo snel mogelijk meer of snellere treinen laten rijden. Dat staat in de concept-ontwerpvervoerconcessie voor het hoofdrailnet 2015-2025. ...

Lees verder

Spoor negeert klantwensen

Spoor negeert klantwensen

Geen vaste treincorridors, geen hogere snelheden en geen aparte spitsdienstregelingen. In hun operationele uitwerking ‘Beter en meer’ houden NS en ProRail vast aan het vertrouwde principe van de dienstregeling 2007 ...

Lees verder

Liever een echte Intercity

Liever een echte Intercity

Hogere snelheid minder belangrijk, betoogt Vincent Boelen, adviseur mobiliteit en ov-planoloog bij de gemeente Breda. In het vorige nummer van OV-Magazine presenteerde Marc Maartens een alternatief voor Programma Hoogfrequent Spoor. Hij ...

Lees verder

NS en ProRail willen PHS afzwakken

NS en ProRail willen PHS afzwakken

Als het aan NS en ProRail ligt, wordt het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) in de nieuwe vervoerconcessie (2015-2025) maar op twee trajecten ingevoerd. Na 2017 komen er alleen zes Intercity’s per uur ...

Lees verder

Maak SAAL toekomstproof

Maak SAAL toekomstproof

De uitbreiding van het aantal sporen bij Weesp is pas echt interessant als tussen Schiphol en Lelystad de snelheid omhoog gaat naar 160 tot 200 kilometer per uur. Anders blijft ...

Lees verder

IenM verlangt meer transparantie van NS

IenM verlangt meer transparantie van NS

De nieuwe NS-vervoerconcessie 2015-2025 voor het hoofdrailnet wordt aangescherpt. Dat heeft Jeroen Fukken gezegd op het symposium van reizigersvereniging Rover over het Vierde Spoorpakket van de Europese Commissie. Fukken is directeur ...

Lees verder

Railforum wil snellere Intercity’s

Railforum wil snellere Intercity’s

Sterker railvervoer rond de steden, snellere Intercity’s tussen de steden en beter ketenvervoer van deur tot deur. Dat zijn de drie hoofdpunten van de ‘Toekomstbeelden reizigersvervoer 2030’ die Railforum vanmiddag ...

Lees verder