Ov-ambities kabinet bieden perspectief
Met de recente MIRT-brief 2022 heeft het kabinet een belangrijk ov-statement afgegeven, schrijft DOVA-directeur Jan van Selm. Volgens hem is een eerste aanzet tot het Toekomstbeeld OV 2040 in werking gezet, met speciale aandacht voor Bus Rapid Transit (BRT).
De primaire aandacht voor de MIRT-brief betrof en betreft de projecten die worden gerealiseerd vanuit de 7,5 miljard euro, die de komende tien jaar beschikbaar komt voor ontsluiting van de 17 grootschalige NOVEX-woningbouwlocaties. Maar daarnaast valt op dat van de 7,5 miljard veel middelen naar fiets (10 procent), ov (46 procent) en mobiliteitshubs (7 procent) gaan.
Een belangrijk statement van het kabinet, in het licht van wonen, klimaat en brede bereikbaarheid. En tegelijk de eerste echte materialisering van de ambities en doelen van de Ontwikkelagenda Toekomstbeeld OV 2040. Meerdere grote spoorse projecten kunnen nu van start. En ook het programma OV-knooppunten wordt - conform het regeerakkoord - via concrete projectafspraken opgestart.
Manifest BRT
Daarnaast - en dat is mijn hoofdpunt in deze post - zet het kabinet nu voor het eerst ook programmatisch in op BRT. Enerzijds door publicatie van het Manifest BRT als bijlage bij de MIRT-brief. Daarin zijn de resultaten van een verkenning naar BRT in Nederland opgenomen. En het Manifest beschrijft de potentie van BRT en wat nodig is voor succesvolle uitrol en wordt in december geagendeerd in de Landelijke OV- en Spoortafel.
Investeringen
Maar tegelijk zijn op projectniveau concrete afspraken gemaakt over investeringen in BRT. Bijvoorbeeld voor de verbinding Breda-Gorinchem-Utrecht werken de betrokken overheden naar besluitvorming en is vervolgens stapsgewijze realisatie voorzien. In Zuid-Holland start de verkenning Bus Rapid Transit Leiden-Zoetermeer.
Daarnaast is een aantal afspraken gemaakt over hoogwaardige busprojecten die uit kunnen groeien tot BRT. Zoals in de regio Eindhoven, met een hoogwaardige ov-verbinding naar De Run/ASML in Veldhoven, en in Almere naar Pampus en Oosterwold. In Groningen vormt het project Suikerzijde een beoogde uitbouw van het bestaande BRT-netwerk. En Rotterdam krijgt een HOV-busverbinding tussen Rotterdam Zuidplein en het centrum, via de Maastunnel. Ook wordt BRT in meerdere projecten als voorloper of vervanger van rail onderzocht.
'De ov-ambities die het kabinet met de MIRT-brief uitstraalt vormen een perspectiefrijke basis.'
Perspectief
Op veel vlakken staan we momenteel voor grote en elkaar beïnvloedende vraagstukken in het ov die de exploitatie betreffen. Onder andere reizigersontwikkeling post-corona, betaalbaarheid voor reizigers, inflatie, personeel, energieprijzen, uitval en afschalingen. De ov-ambities die het kabinet met de MIRT-brief uitstraalt, vormen mijns inziens ook voor deze urgente exploitatievraagstukken een perspectiefrijke basis. Om komende periode ook hiervoor tot oplossingen te komen die aansluiten bij de ambities van het Toekomstbeeld OV40.
Meer artikelen met dit thema
Samenwerken aan een aantrekkelijke en bereikbare regio
15 nov om 11:16 uurUtrecht staat voor een enorme opgave. Het is nu al druk in en om de stad,…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Stations als visitekaartje voor het ov
1 nov om 14:55 uurStel je voor: je staat op een kleurloos, betonnen perron, de wind waait guur om je heen, en de trein laat op…
Denken buiten het paradigma: een nieuwe visie voor de rol en structuur van het ov
22 okt om 14:34 uurIn de achttiende notitie van het Laboratorium Verantwoorde Mobiliteit presenteren…
Provincie verlengt busconcessie Hermes in Zuidoost-Brabant tot zomer 2029
18 sep om 11:24 uurHermes blijft tot de zomer van 2029 verantwoordelijk voor het busvervoer in Zuidoost-Brabant. Daarover zijn de…
Méér ov-reizigers in provincie Utrecht, maar nog altijd veel uitval
16 sep om 16:49 uurHet aantal ov-reizigers in de provincie Utrecht is weer bijna op hetzelfde niveau als voor de coronapandemie.…
Concessie-Utrecht: exit Qbuzz, Keolis blijft
11 jun om 16:38 uurDe twee Utrechtse ov-concessies zijn verleend, aan Transdev (Utrecht Binnen) en Keolis (Utrecht Buiten). De…
Reactie toevoegen