9292 laat sinds kort ook reisresultaten voor de taxi zien. Het gaat om een pilot van twee maanden. De resultaten worden getoond op twee stations en drie luchthavens. Maar daar moet het niet bij blijven.
9292 toont nu ook taxiritten
De taxiresultaten worden meegenomen in reisadviezen van en naar station Arnhem en Ommen en de luchthavens Schiphol, Rotterdam The Hauge Airport en Eindhoven Airport. Bij onvoldoende ov-aanbod krijgt de reiziger de mogelijkheid voorgeschoteld om een taxi te boeken, waarna de website Taxiboeken.nl de transactie voor haar rekening neemt.
"We zien steeds meer ov-luwe gebieden", zegt Peter-Coen Koppert van 9292, "Daar moeten we ook wel iets blijven aanbieden. Nu zie je steeds meer hybride vervoersvormen, zodat het misschien beter is om minder over openbaar vervoer te spreken, maar meer over publiek beschikbaar vervoer, zoals de taxi."
Daarbij is het een interessante commerciële route voor 9292, want het is de bedoeling dat de taxiresultaten gesponsord worden. Koppert: "Onze bezoekers zijn bovengemiddeld geïnteresseerd in het regelen van hun eigen vervoer en we hebben een bereik van zeven miljoen personen per jaar." Taxiboeken.nl is dan ook niet de enige die uitgenodigd wordt om in een later stadium taxiresultaten te tonen. Zo is 9292 in gesprek met Uber, hoewel die gesprekken nog in een beginstadium verkeren.
Om de pilot op poten te krijgen was nog wel wat tijd nodig. "Er was nog wel wat discussie bij de ov-bedrijven, die onze aandeelhouders zijn, maar op een gegeven moment hebben we het toch zover gekregen dat men zei: "Laten we het maar een keer proberen"", zegt Koppert. Het krijgt er steeds meer schijn van dat 9292 zich zo ontwikkelt tot een mobiliteitsmakelaar. "Ik spreek dat zeker niet tegen, maar er zijn wel een paar belangrijke nuanceverschillen", aldus Koppert.
Zo bevindt de boekingsmodule zich nu nog nadrukkelijk buiten 9292. Bij het aanklikken van het taxiresultaat, boekt de reiziger bij Taxiboeken.nl zelf een taxi. Vertrek en bestemming moeten op dit moment nog opnieuw op de site worden ingevoerd. "Dat heeft te maken dar vervoerders hun data nog niet eenduidig aanleveren. Ze noemen haltes allemaal anders, dus die vertaalslag moeten we nog maken." Daarnaast wil 9292 zo gevrijwaard blijven van eventuele klachten en service rond de taxirit.
De pilot duurt twee maanden. Daarna moet voor beide partijen duidelijker zijn wat voor vergoeding Taxiboeken.nl moet betalen om de resultaten meegenomen te krijgen in 9292. Dan wordt ook gekeken naar verdere uitbreiding.
Meer artikelen met dit thema
ProRail aangesloten op onlineplatform van NDW
1 jul om 15:08 uurMaandag 24 juni zetten CEO John Voppen en Frederik Zevenbergen, lid Raad van Toezicht van het NDW en…
Gebrek aan animo voor Twentse reisapp Goan!
17 mei om 09:00 uurVanwege gebrek aan animo is de Twentse reisapp Goan! niet meer te gebruiken. Gemeentes staken tonnen in de…
Reis anders en haal meer uit je reistijd
3 aug 2023Om de A2 tussen Deil, ’s-Hertogenbosch en Vught in de toekomst bereikbaar te houden, is het belangrijk dat…
Dataverrijking maakt reisadvies betrouwbaarder
4 jul 2023In opdracht van het platform Beheer Informatie Standaarden OV Nederland (Bison) werkt Irias…
Timmermans: Europese boekingsapp in 2025
30 mei 2023De Limburgse PvdA-Eurocommissaris Frans Timmermans komt deze zomer met een voorstel voor nieuwe wetgeving,…
‘Toon geen kleine vertragingen meer op boordcomputers’
24 apr 2023Tijdens de cao-onderhandelingen in het streekvervoer bleek dat veel buschauffeurs een hoge werkdruk ervaren.…
Impasse rond cao streekvervoer duurt voort
23 feb 2023Vakbonden FNV en CNV staken nog altijd in diverse delen van het land, omdat zij een betere cao eisen. Fred…
Ticketverkoop European Sleeper van start
20 feb 2023De eerste nachttrein van European Sleeper op het traject Brussel – Amsterdam – Berlijn gaat op donderdag 25 mei…
Valt station Arnhem onder de "OV-luwe gebieden"? Dit is eerder reclame, zoals je bij het boeken van een vliegticket ook aanbiedingen voor hotels een huurauto's krijgt, dan dat het geïntegreerd is in het systeem, zo te zien.
Ingediend door Martijn op do, 17/09/2015 - 15:19
Reactie toevoegen