In stadsbussen van Arriva in Lelystad kunnen reizigers sinds 10 maart contactloos betalen met betaalpas of creditcard. Contactloos betalen in het ov moet vanaf eind 2023 gemeengoed zijn.
Betaalproef gestart in stadsbussen Lelystad
De proef in Lelystad maakt onderdeel uit van het programma OV Betalen. Onder de naam OVpay werken alle Nederlandse ov-bedrijven en Translink samen aan de introductie van nieuwe betaalvormen, waarin de reiziger zelf kiest hoe hij/zij reist en betaalt. De proef met contactloos betalen in Lelystad werkt via EMV-technologie, wat staat voor Europay Mastercard Visa.
Reizigers kunnen in- en uitchecken met:
- de contactloze betaalpassen van ABN Amro, ASN Bank, ING, Rabobank, RegioBank of SNS
- een contactloze creditcard van Mastercard of Visa (uitgegeven door ICS)
- een smartphone of wearable die voor contactloos betalen is gekoppeld aan één van de bovengenoemde betaalpassen of creditcards
- een buitenlandse contactloze betaalpas of creditcard van Maestro, V PAY, Mastercard of Visa
De betaling gaat automatisch. De volgende dag staat het bedrag in het betaaloverzicht met de omschrijving NLOV. De prijs voor de reis is gelijk aan die van de OV-chipkaart, zonder korting of abonnement.
Klantgericht systeem
Sinds 2014 werken de vervoerders en Translink in het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB) samen met onder meer overheden, consumentenorganisaties en banken, om te onderzoeken welke nieuwe betaalvormen in het ov mogelijk en nuttig zijn. Het innovatieprogramma OV Betalen is daarvoor in het leven geroepen, vertelde programmadirecteur Bas van Weele vorig jaar aan OV-Magazine. “We gaan van kaartgericht naar klantgericht”.
De twee betaalvormen die in het programma OV Betalen als eerste worden onderzocht, zijn reizen met de betaalkaart (via EMV-technologie) en de beoogde opvolger van de huidige OV-chipkaart. De betaalvormen worden zowel als kaart en digitaal voor de smartphone aangeboden. Daarnaast wordt een systeem beproefd dat zich laat omschrijven als treinreizen met locatiebepaling.
Lees ook: Van kaartgericht naar klantgericht betalen
In de komende editie van OV-Magazine vertellen Paul Rooijmans van Lynxx/Tranzer en Mark Thoma van Transdev waarom het tijd is voor nieuwe betaalvormen in het ov. Wilt u OV-Magazine voortaan in print of digitaal ontvangen? Neem contact op of neem een abonnement.
Meer artikelen met dit thema
Amsterdamse kinderen weer gratis met de bus
12 apr om 11:01 uurKinderen van vier tot en met elf jaar kunnen tussen 20 juli 2024 en 5 januari 2025 weer gratis reizen met de…
Fiscus versoepelt gebruik ov-abonnementen
23 nov 2023Op 25 oktober stemde de Tweede Kamer in met een fiscale versoepeling van het gebruik van ov-abonnementen. Maar…
Tariefstijgingen ov in 2024 definitief van de baan
20 nov 2023Afgelopen vrijdag 17 november maakte staatssecretaris Heijnen officieel bekend dat 300 miljoen euro beschikbaar…
‘Latente behoefte handsfree in- en uitchecken is groot’
19 okt 2023Handsfree in- en uitchecken met de smartphone: zitten die reizigers daar eigenlijk wel op te wachten? In…
Waarom spitsheffing NS wél kan werken
5 okt 2023Een meerderheid in de Tweede Kamer wees de gewenste tariefdifferentiatie van NS eind september af.…
Onbelast zakelijk ov-abonnement stap dichterbij
21 sep 2023Het moet voor werkgevers eenvoudiger worden om onbelast ov-abonnementen te…
Aandacht voor financiële toegankelijkheid groeit
18 sep 2023Zeker met de aangekondigde tariefstijgingen in het ov, is het sociale aspect van ov meer aan de orde dan ooit.…
Amsterdamse ov-tickets voor minima op Marktplaats beland
13 jun 2023Begin mei lanceerde de Vervoerregio Amsterdam de uitgifte van 730.000 gratis ov-kaarten aan mensen met een…
Wat ontzettend goed!!! Vervoerbedrijven zijn goede vervoerders en willen alle gasten kunnen verwelkomen om ze het product te bieden waar om gevraagd is. Door deze stap wordt eindelijk de financiële toegangshindernis afgebroken die de niet OV gebruiker verplicht was te nemen.
Ingediend door Robert Jan Roos op vr, 12/03/2021 - 21:55
Reactie toevoegen