NS is verantwoordelijk voor de reisinformatie en daarbij horen ook verplichtingen. Om alle ruwe data zomaar ter beschikking te stellen aan derden, gaat dan ook te ver, stelt Hessel Dikkers, CIO bij NS, in een reactie op de open brief die Stefan de Konink van Stichting Open Geo zondag stuurde.
CIO NS: 'Info van één bron is efficiënt en betrouwbaar'
Beste Stefan,
Allereerst veel dank voor je open brief van zondag. Ik beschouw je brief als een mooie steunbetuiging voor alles waar we bij NS mee bezig zijn als het gaat om het beschikbaar stellen van data en het stimuleren van nieuwe toepassingen voor reizigers in het ov.
Sinds de introductie van onze NS-API in 2011 maken inmiddels meer dan 2000 softwareontwikkelaars hiervan gebruik en wij zijn erg enthousiast over de toepassingen die zij daarmee maken. Daarnaast stellen we sinds 2013 brongegevens beschikbaar via de NDOV-loketten en ook daar zien we allerlei moois ontstaan.
Zoals je weet, zullen we steeds meer brongegevens voor reisinformatie via de NDOV-loketten gaan ontsluiten: we zijn aan de slag met tariefinformatie en we verwachten op termijn ook actuele treinposities toe te voegen aan ons data-aanbod.
Je hebt gelijk dat wij momenteel de nadruk leggen op het beschikbaar stellen van de reisinformatie zoals wij die zelf ook aan reizigers aanbieden op het station en via websites en apps. Dit doen wij vanuit de filosofie dat de reiziger gebaat is bij consistente reisinformatie vanuit één bron. Deze doelstelling vind je ook terug in de Lange Termijn Spooragenda van de overheid.
Bovendien is NS verantwoordelijk voor de reisinformatie op de stations en daarbij horen duidelijke verplichtingen. Je wilt niet op je app andere info dan op het station, want dit kan makkelijk leiden tot onduidelijkheid en misverstanden voor onze reizigers. Eén bron is bovendien efficiënt: het bespaart dubbelingen en bewerkingsslagen bij andere reisinformatie-aanbieders.
Dat wil niet zeggen dat NS tegen het delen van ruwe data is, want ook wij zien daarvan de toegevoegde waarde. Niet alle data is bij NS beschikbaar. We zijn bezig met een inventarisatie van gewenste brongegevens. Het betrekken van ProRail voor stationsdata, zoals liften e.d., is voor ons een vanzelfsprekendheid.
Kortom, wij blijven continu verder werken aan het beschikbaar stellen van data – ook in het licht van de nieuwe motie – en we zoeken graag de dialoog om juist die data beschikbaar te stellen die voor de reiziger de meeste waarde toevoegt.
Vriendelijke groet,
Hessel Dikkers
CIO, NS
Lees hier de open brief van Stefan de Konink.
Meer artikelen met dit thema
ProRail aangesloten op onlineplatform van NDW
1 jul om 15:08 uurMaandag 24 juni zetten CEO John Voppen en Frederik Zevenbergen, lid Raad van Toezicht van het NDW en…
Gebrek aan animo voor Twentse reisapp Goan!
17 mei om 09:00 uurVanwege gebrek aan animo is de Twentse reisapp Goan! niet meer te gebruiken. Gemeentes staken tonnen in de…
Reis anders en haal meer uit je reistijd
3 aug 2023Om de A2 tussen Deil, ’s-Hertogenbosch en Vught in de toekomst bereikbaar te houden, is het belangrijk dat…
Dataverrijking maakt reisadvies betrouwbaarder
4 jul 2023In opdracht van het platform Beheer Informatie Standaarden OV Nederland (Bison) werkt Irias…
Timmermans: Europese boekingsapp in 2025
30 mei 2023De Limburgse PvdA-Eurocommissaris Frans Timmermans komt deze zomer met een voorstel voor nieuwe wetgeving,…
‘Toon geen kleine vertragingen meer op boordcomputers’
24 apr 2023Tijdens de cao-onderhandelingen in het streekvervoer bleek dat veel buschauffeurs een hoge werkdruk ervaren.…
Impasse rond cao streekvervoer duurt voort
23 feb 2023Vakbonden FNV en CNV staken nog altijd in diverse delen van het land, omdat zij een betere cao eisen. Fred…
Ticketverkoop European Sleeper van start
20 feb 2023De eerste nachttrein van European Sleeper op het traject Brussel – Amsterdam – Berlijn gaat op donderdag 25 mei…
Dit is weer typisch Niet Secuur. Kritiek opvatten als steunbetuiging. Ten onrechte stellen dat in de Lange Termijn Spooragenda staat dat de reiziger gebaat is bij consistente reisinformatie uit één bron.
NS wil gewoon de mogelijkheid hebben reisinformatie te beïnvloeden zonder dat anderen in de gelegenheid zijn dat te corrigeren. Als reiziger heb je bij conflicterende informatie heel snel door welke informatie doorgaans betrouwbaar is.
Ik zie niet dat NS de dialoog zoekt, integendeel, het wordt uit de weg gegaan.
En overigens moet de NS niet de pretentie hebben te weten wat de reizigers willen.
Ingediend door hvdam1 op do, 10/07/2014 - 22:40
Reactie toevoegen