Delft denkt aan een cordon van ‘multi-use transferia’ rond de stad waar je als automobilist meer kunt doen dan alleen overstappen op bus, tram en fiets. Bijvoorbeeld ook pakjes van de webwinkel ophalen en groen gas of waterstof tanken.
Delft wil transferia waar je alles kan
Een goede locatie voor een multi-use transferium zou bij Ikea zijn in Delft en op sciencepark Technopolis in Delft Zuid. Het is de bedoeling dat bedrijven en organisaties gaan meebetalen aan de gebouwen met parkeergarages en voorzieningen, van tijdelijke tentoonstelling tot publiekstrekker (discotheek, speelparadijs).
Stadsgewest Haaglanden heeft 106.000 euro uitgetrokken voor een onderzoek naar de haalbaarheid en locaties plus een business case, die in maart klaar moeten zijn. Deelnemende partijen zijn onder meer de gemeente Delft en TU Delft. Is een multi-use transferium kansrijk, dan volgt vanaf mei waarschijnlijk een proef.
In de ogen van onderzoeker Minze Walvius mogen de eigenaren van de transferiumgebouwen en parkeerplekken ook eisen stellen aan het ov van en naar de binnenstad. Dat kan een reguliere bus- of tramlijn zijn in opdracht van de ov-autoriteit, maar ook aanvullend commercieel vervoer met meer comfort of kwaliteit. Verder is er ruimte voor P+R, en voor Park+Bike met luxe fietsen en elektrische scooters.
Op de transferia kunnen mensen bestellingen ophalen van webwinkels en postorderbedrijven. En groengas of waterstof tanken. In de toekomst zouden de brandstofcellen van de waterstofauto’s zelfs energie kunnen leveren als ze er geparkeerd staan. Leveranciers kunnen er pakketten voor de binnenstad afgeven voor stedelijke distributie met schone en stille voertuigen. En winkels in de binnenstad kunnen schoon afval (papier, plastic) retour sturen. Verder dienen de multi-use transferia als parkeergelegenheid voor de binnenstad en evenementen.
Meer artikelen met dit thema
‘Vergeet de belevingswaarde niet’
30 nov 2023“Belevingsonderzoek krijgt steeds meer aandacht”, constateert belevingsonderzoeker Rick Schotman van Goudappel…
Bouwen boven het spoor heeft toekomst
2 nov 2023Met de woningbouwopgave en mobiliteitstransitie voor de deur, gecombineerd met de wens om groengebieden te…
Minder bushaltes alléén niet gelijk aan minder bereikbaarheid
14 aug 2023Dat steeds meer bushaltes verdwijnen is een feit. Maar dat betekent niet per se dat de bereikbaarheid…
Barneveld-Noord kan goede energiehublocatie zijn
10 aug 2023Barneveld-Noord kan een goede energiehublocatie zijn, vertellen burgemeester Jacco van der Tak en wethouder…
'De maatschappelijke impact van toegankelijke stations is onbetaalbaar’
28 jul 2023Als programmamanager Toegankelijkheid bij ProRail was Bram ’t Mannetje acht jaar lang verantwoordelijk voor het…
Purmerend: van autostad naar ov-stad
10 jul 2023In den beginne bevond zich er louter natte veengrond, maar inmiddels kent ‘autostad’ Purmerend vooral autowegen…
Hoekse Lijn rijdt door tot het strand
31 mrt 2023Het metrostation Hoek van Holland Strand is op vrijdag 31 maart geopend. Reizigers kunnen voortaan vanuit…
Ruimte voor lokale initiatieven in Stationsagenda 2040
10 feb 2023Het ministerie van IenW heeft een subsidie toegekend van 120.000 euro aan de Vereniging Station Lokaal (VSL).…
Reactie toevoegen