EBS, Keolis en Qbuzz bieden op IJssel-Vecht
Keolis, EBS en Qbuzz hebben zich ingeschreven voor de concessie IJssel-Vecht, die de huidige noodconcessie in december 2022 opvolgt. Medio april wordt duidelijk welke vervoerder de concessie gegund krijgt en dertien jaar het vervoer verzorgt in Overijssel, Gelderland en Flevoland.
De drie samenwerkende provincies, verenigd in OV Oost, maakten dat bekend. In het Programma van Eisen is rekening gehouden met de gevolgen van de coronacrisis, door de opbrengstenrisico’s tussen vervoerder en opdrachtgever te verdelen.
De inschrijvers die de concessie niet gegund krijgen, ontvangen bovendien een financiële tegemoetkoming om een deel van de gemaakte kosten te compenseren.
Ademende concessie
Eerder werd al bekend dat de nieuwe eisen zorgen voor een 'ademende concessie', waarbij bijvoorbeeld voor een concessietermijn van dertien jaar werd gekozen. Op die manier hoeven de elektrische bussen, die een afschrijftermijn van vijftien jaar kennen, geen twee keer van eigenaar te wisselen. De (eventuele) nieuwe vervoerder heeft dan ook een overnameverplichting van minstens 90 procent van het huidige materieel.
Daarnaast willen de provincies een rol vervullen van het financieren van de bussen en de bijbehorende laadinfrastructuur.
Uitbreiding
De huidige noodconcessie wordt tot december 2022 gereden door Keolis en omvat nog niet het deel Veluwe-Zuid, IJsselmond en Lelystad.
Voor Veluwe-Zuid wordt eerst een noodconcessie verleend, om vervolgens opgenomen te worden in een andere concessie. In december 2023 worden Lelystad en IJsselmond toegevoegd aan IJssel-Vecht.
Meer artikelen met dit thema
Balanceren tussen sociale en technische bereikbaarheid
9 okt 2023De rol van traditioneel ov in Nederland (per bus, trein, tram en metro) verandert. Recente projecten en…
Geen geïnteresseerden in busconcessie Zeeland
5 okt 2023In december 2024 loopt de huidige busconcessie van Connexxion in Zeeland af. Dat betekent dat vervoerders zich…
Opmerkelijke keuzes rond nieuwe Hrn-concessie
8 sep 2023De demissionaire regering heeft op een aantal punten opmerkelijke keuzes gemaakt rond de voorgestelde…
Minder bushaltes alléén niet gelijk aan minder bereikbaarheid
14 aug 2023Dat steeds meer bushaltes verdwijnen is een feit. Maar dat betekent niet per se dat de bereikbaarheid…
Spoor 25 jaar geleden gedecentraliseerd
2 jun 2023Het eerste gedecentraliseerde spoortraject van Nederland bestaat 25 jaar. In 1998 ging Oostnet, de voorganger…
Vervoerders willen meer flexibiliteit in contracten
27 mrt 2023Corona zette de wereld op zijn kop en sindsdien is het niet meer rustig geworden. Het zijn uitzonderlijke…
Beleidskeuzes blijven achter bij nieuwe ontwikkelingen
16 mrt 2023Het gedrag van opdrachtgevers is sinds…
GroenLinks en PvdA willen gratis ov voor de armen
13 feb 2023GroenLinks en PvdA willen dat er experimenten komen waarin de armen gratis mogen reizen met het ov, dit zou dan…
Hoe kan het dat een nieuwe vervoerder
90 % van de bussen moet overnemen die absoluut niet deugen ,
Ingediend door Van kampen op do, 16/12/2021 - 18:25
Ik hoop, dat Keolis wint. Ook hoop ik, dat ze dan zo wakker worden en Volvo, Solaris, MAN of Mercedes nemen. De andere merken zijn BAGGER
Ingediend door Dr. Wachita Wasichu op zo, 19/12/2021 - 02:41
Reactie toevoegen