Gelders flexsysteem: 5000ste rit na 5 maanden
De flexibele deeltaxidienst HaltetaxiRRReis maakte op 19 september zijn 5000ste rit, ruim vijf maanden na de lancering van de halte-tot-haltedienst. Gelders gedeputeerde Jan van der Meer is enthousiast.
HaltetaxiRRReis werd op 3 april gelanceerd, waarmee de provincie Gelderland besloot het management en beheer van het ov-vangnet naar zich toe te trekken. Voor die tijd betaalde de provincie mee aan het Wmo-vervoer van de gemeenten, waardoor zes regionale regiotaxisystemen het ov-vangnet verzorgden. “Gemiddeld 4 procent van de regiotaxiritten bestaat nu uit ritten vanuit het ov-vangnet en het functioneert dus veel meer als een vangnet voor het doelgroepenvervoer”, vertelde Van der Meer toen over die keuze.
Groei
Sindsdien zijn meer dan 82 haltes opgezet in gebieden waar eerst geen ov-aansluiting was. Sinds half juli groeide het aantal reizigers steeds harder, omdat de haltetaxi sindsdien ook via 9292 te boeken is. De 5000ste rit werd gemaakt door mevrouw Rosa Schoen. Zij kreeg een bos bloemen uit handen van Qarin-directeur Paul Pietersen.
Pietersen: “Wij zijn verheugd dat zoveel mensen ons nu al weten te vinden. Het komende jaar zal er nog veel promotie plaatsvinden, dus wij verwachten dat het aantal reizigers met de haltetaxi nog veel meer toe zal nemen.” HaltetaxiRRReis werd onlangs genomineerd voor de OV Innovatieprijs. Qarin is de MaaS-dienstverlener die de deeltaxi verzorgt namens de provincie Gelderland. Het bedrijf is tevens betrokken bij de MaaS-pilot in Twente, waarbij ook Wmo en ov worden gecombineerd.
Gedeputeerde Jan van der Meer is te spreken over het deur-tot-deurvervoer: “De haltetaxi is een mooie flexibele oplossing op plekken of tijden waar het echt niet loont om met een vaste buslijn te rijden. We houden de kosten voor de reiziger zo laag mogelijk. Ook voor mensen met een beperking die met het openbaar vervoer kunnen en willen reizen is dit een goede oplossing.”
Meer artikelen met dit thema
Wegen ‘versporen’ voor Publieke Mobiliteit?
1 mei om 13:11 uurJe kunt een auto, boot of vliegtuig kopen en daarmee zelf rijden, varen of vliegen. Maar een trein kopen en…
Arriva geeft boost aan flexibele Vlinder
23 okt 2023De flexibele halte tot halte-dienst van Arriva, de Vlinder, is in een nieuw jasje gestoken. Het kent…
Werken aan publieke mobiliteit
24 jul 2023In de huidige mobiliteitswereld is de term openbaar vervoer toe aan een upgrade, schrijft Mobycon-adviseur…
Kansen en kennisvragen rond automatisering ov-diensten
30 jun 2023Het is allang niet meer de vraag óf geautomatiseerd rijden mogelijk is, maar hooguit wanneer het gemeengoed…
Bus rapid transit broodnodig
9 jun 2023Naast ons kantoor in Hilversum ligt een gloednieuwe busbaan. Inwoners van ’t Gooi reizen via deze baan snel…
Kabelbaanvervoer: hoe serieus moeten we dat nemen?
2 jun 2023Een kabelbaan is een exoot in ov-land, vaak als proefballon gebruikt en iets waar snel lacherig over gedaan…
In vier stappen meer grip op mobiliteitsarmoede
9 feb 2023Hoewel de aandacht voor mobiliteitsarmoede groeit, experimenteren overheden nog hoe ze ermee moeten omgaan.…
Is de hype van MaaS voorbij?
7 nov 2022De landelijke MaaS-pilots lopen ten einde en lijken, mede door corona, niet te hebben bereikt waarop de sector…
Reactie toevoegen