De stations in Amsterdam krijgen de komende jaren een opknapbeurt om de groeiende reizigersaantallen op te vangen. In totaal is er 2 miljard euro met de plannen gemoeid.
Grotere, maar geen nieuwe stations in A'dam
Dat heeft ProRail vanmiddag bekendgemaakt bij de presentatie van de jaarcijfers. De spoorbeheerder past alle elf Amsterdamse stations in meer of mindere mate aan. Ook tien andere stations in de omgeving gaan op de schop.
Op Amsterdam Centraal worden zoals bekend de sporen aangepast voor een snellere doorstroming van de treinen. Ook worden de middensporen verwijderd en de perrons verbreed en verlengd. De Cuypershal krijgt een rechtstreekse toegang tot de Noord/Zuidlijn; een langgekoesterde wens van Amsterdam. Het aantal treinen groeit van 37 per uur nu naar 57 in 2030.
Op het Amstel-station wordt de spoorconfiguratie aan de noorzijde gewijzigd. Het stationsplein is deze zomer gereed. Het stationsgebouw zelf wordt weer in de oorspronkelijke kleuren teruggebracht.
Amsterdam Zuid groeit in tien jaar van 80.000 naar 250.000 reizigers. Het is het laatste station dat in het kader van de Nieuwe Sleutelprojecten wordt aangepakt. De snelweg A10 gaat ondergronds, de bestaande passage wordt uitgebreid en er komt een nieuwe. Bij het ontwerp wordt rekening gehouden met de bouw van een derde perron; iets dat expliciet in het nieuwe Amsterdamse coalitieakkoord wordt genoemd.
Station Amsterdam Sloterdijk wordt straks de primaire ov-ontsluiting voor Haven-Stad. Het Westelijk Havengebied wordt omgeturnd tot woongebied met 40.000 huizen. Het ov moet, naast de fiets, de belangrijkste modaliteit in het gebied worden. Opvallend is dat het station relatief weinig wordt uitgebreid; het blijft beperkt tot verlenging van de laaggelegen perrons en de aanleg van extra liften en roltrappen.
Op station Schiphol komen extra trappen en komt er een studie naar de rol van station Schiphol in het kader van de MIRT-verkenning. Daartoe hoort ook een eventuele doortrekking van de Noord/Zuidlijn naar de luchthaven.
Jaarverslag
De treinen op het Nederlandse spoornet haalden in 2017 een punctualiteit van 91 procent, blijkt uit het jaarverslag van de spoorbeheerder. Het uitvalcijfer kwam uit op rond de 2 procent, ongeveer gelijk met 2016. ProRail wil de komende jaren flink investeren in het uitbreiden van het aantal stallingsplaatsen. Er zijn er nu zo'n 520.000; dat moet naar 650.000. Vóór 2020 moeten de grootste 'fietsparkeerknelpunten' bij stations zijn opgelost. Twaalf stallingen worden bijgebouwd op stations in Amsterdam, Ede-Wageningen, Eindhoven, Gouda, Tilburg, Zaandam en Zwolle.
Meer artikelen met dit thema
‘Vergeet de belevingswaarde niet’
30 nov 2023“Belevingsonderzoek krijgt steeds meer aandacht”, constateert belevingsonderzoeker Rick Schotman van Goudappel…
Bouwen boven het spoor heeft toekomst
2 nov 2023Met de woningbouwopgave en mobiliteitstransitie voor de deur, gecombineerd met de wens om groengebieden te…
Minder bushaltes alléén niet gelijk aan minder bereikbaarheid
14 aug 2023Dat steeds meer bushaltes verdwijnen is een feit. Maar dat betekent niet per se dat de bereikbaarheid…
Barneveld-Noord kan goede energiehublocatie zijn
10 aug 2023Barneveld-Noord kan een goede energiehublocatie zijn, vertellen burgemeester Jacco van der Tak en wethouder…
'De maatschappelijke impact van toegankelijke stations is onbetaalbaar’
28 jul 2023Als programmamanager Toegankelijkheid bij ProRail was Bram ’t Mannetje acht jaar lang verantwoordelijk voor het…
Purmerend: van autostad naar ov-stad
10 jul 2023In den beginne bevond zich er louter natte veengrond, maar inmiddels kent ‘autostad’ Purmerend vooral autowegen…
Hoekse Lijn rijdt door tot het strand
31 mrt 2023Het metrostation Hoek van Holland Strand is op vrijdag 31 maart geopend. Reizigers kunnen voortaan vanuit…
Ruimte voor lokale initiatieven in Stationsagenda 2040
10 feb 2023Het ministerie van IenW heeft een subsidie toegekend van 120.000 euro aan de Vereniging Station Lokaal (VSL).…
Reactie toevoegen