De Autoriteit Consument & Markt (ACM) moet een nieuw prioriteringskader opstellen voor stroomaansluitingen. Dat heeft het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) op dinsdag 11 maart geoordeeld. OV-NL en DOVA, beiden appellanten in de zaak, zien in de uitspraak een belangrijke kans om de positie van het openbaar vervoer op het elektriciteitsnet te versterken. Volgens de rechter was het besluit van de ACM onzorgvuldig voorbereid en onvoldoende gemotiveerd.
Rechter vernietigt ACM-prioriteringskader: nieuwe kansen voor ov-sector

Foto: Shutterstock
OV-sector vraagt prioriteit op elektriciteitsnet
Hatte van der Woude, voorzitter van OV-NL, benadrukt het belang van een snelle en adequate stroomvoorziening voor het openbaar vervoer: “Het is van groot belang dat het openbaar vervoer prioriteit krijgt bij aansluitingen op het elektriciteitsnet. Het is een vitale sector, en de problemen voor het openbaar vervoer als het gaat om netcongestie moeten dus ook in dat licht gewogen worden. Het is van groot belang dat het openbaar vervoer snel en adequaat kan blijven inspelen op de groeiende vraag naar duurzame mobiliteit in Nederland.” Volgens Van der Woude blijven de ov-bedrijven zich inzetten om netcongestie tegen te gaan door het zo efficiënt mogelijk benutten van de beschikbare capaciteit op het elektriciteitsnet, door kennisuitwisseling en innovatie. Maar dit kan volgens hem het probleem niet oplossen: "Daarvoor is echt prioriteit op het net nodig."
Ook Jan van Selm, directeur van samenwerkingsverband DOVA, is van mening dat het openbaar vervoer prioriteit moet krijgen vanwege "de maatschappelijke waarde van een betrouwbaar openbaar vervoerssysteem.”
Kritiek van de rechter op ACM
Volgens het CBb was het prioriteringskader van de ACM onzorgvuldig voorbereid en ontoereikend gemotiveerd. Bovendien gaf het College expliciet aan dat aannemelijk is dat openbaar vervoersbedrijven actief zijn en opkomen voor de collectieve belangen en functies waarin hun achterban actief is. Ook is het aannemelijk dat het prioriteringskader gevolgen heeft voor deze functies.
Voorlopig blijft het oude prioriteringskader van kracht, tot er een nieuw, beter onderbouwd kader komt.
Meer artikelen met dit thema
Stationsontwikkeling
25 feb om 16:35 uurLeiden is een stad waar wonen, studeren en…
Datagedreven werken: de sleutel voor publieke mobiliteit?
21 feb om 08:59 uurBinnen de wereld van mobiliteit zijn diverse transities gaande. Naast een transitie van openbaar vervoer naar …
Appels, peren, ov en publieke mobiliteit
20 feb om 16:13 uurAfgelopen najaar berichtten verschillende media dat het openbaar vervoer er op achteruit is gegaan. Koppen als…
Staatssecretaris ontvangt eerste metrokaartje voor doorgetrokken Noord/Zuidlijn
30 jan om 09:04 uurStaatssecretaris van Openbaar Vervoer en Milieu, Chris Jansen, bezocht op woensdag 29 januari de Vervoerregio…
Ov-panel: "Het huidige concessiesysteem doet meer kwaad dan goed"
10 dec 2024In elk nummer van OV-Magazine leggen we het ov-panel een prikkelende stelling voor. Deze keer vragen we naar…
Goede bereikbaarheid voor ouderen: dichtbij of nog ver weg?
10 dec 2024Op dit moment is 20% van de Nederlandse bevolking 65 jaar of ouder en in 2040 zelfs een kwart. Desondanks ziet…
Samenwerken aan een aantrekkelijke en bereikbare regio
15 nov 2024Utrecht staat voor een enorme opgave. Het is nu al druk in en om de stad,…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov 2024OV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…