Minder Arriva-treinen door machinisttekort
Per zaterdag 11 juni voelt Arriva zich gedwongen om de treinfrequentie op de trajecten Leeuwarden - Groningen, Groningen - Delfzijl en Groningen - Veendam te verlagen. Hoe lang dit duurt is nog niet bekend. Ook in de Achterhoek gaat Arriva tot 20 juni minder treinen rijden.
Personeelstekort in het openbaar vervoer is al langere tijd een probleem. Nu leidt dat bij Arriva tot treinuitval in zowel Noord-Nederland als de Achterhoek. Als reden voor de frequentieverlaging noemt de vervoeder een combinatie van aanhoudend ziekteverzuim, zomerverlof, inhaalopleidingen en noodzakelijke examens.
Reizigers kunnen in de reisplanners zien welke treinen wel rijden. Arriva adviseert reizigers te rijden buiten de spitsuren omdat de treinen die wel rijden mogelijk drukker zijn.
Noord-Nederland
Om de betrouwbaarheid van de dienstregeling te kunnen garanderen, gaat Arriva voorlopig op zaterdag haar dienstregeling aanpassen. Het gaat om:
Leeuwarden - Groningen
- Tussen Leeuwarden en Groningen vervalt één sneltrein per uur.
De sneltrein met de stop in Zuidhorn en Feanwâlden rijdt dan niet.
Dit zijn de ritten van .47 uur vanuit Leeuwarden en de ritten van .09 uur vanuit Groningen. - Tussen Zuidhorn en Groningen vervallen zaterdagavond de volgende ritten:
Vanuit Groningen 20.24 uur, 21.24uur en 22.24 uur en vanuit Zuidhorn 20.57 uur, 21.57 uur en 22.57 uur.
Groningen - Delfzijl
- Tussen Groningen en Delfzijl vervalt één trein per uur.
Dit zijn de ritten van .48 uur vanuit Groningen en de ritten van .30 uur vanuit Delfzijl.
Groningen - Veendam
- Tussen Groningen en Veendam vervalt één trein per uur.
Dit zijn de ritten van .59 uur vanuit Groningen en de ritten van .32 uur vanuit Veendam.
Achterhoek
De problemen in de Achterhoek zijn van minder structurele aard, zo schrijft De Gelderlander. Daar zullen vanaf 13 juni dagelijks minder treinen rijden op trajecten Winterswijk - Zutphen en Winterswijk - Arnhem. Woordvoerder Liesbeth Oelen hoopt dat dit maximaal twee weken gaat duren.
Zij stelt in een reactie: “We hebben nieuwe machinisten in dienst genomen, die hun examens achter de rug hebben. Zij wachten nu op de vergunning om zelfstandig te mogen rijden. Normaal duurt dat een week, nu mogelijk vier weken. Daar valt niet op te plannen.”
Meer artikelen met dit thema
ProRail aangesloten op onlineplatform van NDW
1 jul om 15:08 uurMaandag 24 juni zetten CEO John Voppen en Frederik Zevenbergen, lid Raad van Toezicht van het NDW en…
Gebrek aan animo voor Twentse reisapp Goan!
17 mei om 09:00 uurVanwege gebrek aan animo is de Twentse reisapp Goan! niet meer te gebruiken. Gemeentes staken tonnen in de…
Reis anders en haal meer uit je reistijd
3 aug 2023Om de A2 tussen Deil, ’s-Hertogenbosch en Vught in de toekomst bereikbaar te houden, is het belangrijk dat…
Dataverrijking maakt reisadvies betrouwbaarder
4 jul 2023In opdracht van het platform Beheer Informatie Standaarden OV Nederland (Bison) werkt Irias…
Timmermans: Europese boekingsapp in 2025
30 mei 2023De Limburgse PvdA-Eurocommissaris Frans Timmermans komt deze zomer met een voorstel voor nieuwe wetgeving,…
‘Toon geen kleine vertragingen meer op boordcomputers’
24 apr 2023Tijdens de cao-onderhandelingen in het streekvervoer bleek dat veel buschauffeurs een hoge werkdruk ervaren.…
Impasse rond cao streekvervoer duurt voort
23 feb 2023Vakbonden FNV en CNV staken nog altijd in diverse delen van het land, omdat zij een betere cao eisen. Fred…
Ticketverkoop European Sleeper van start
20 feb 2023De eerste nachttrein van European Sleeper op het traject Brussel – Amsterdam – Berlijn gaat op donderdag 25 mei…
Reactie toevoegen