Vervoerbedrijven in Zuidwest-Nederland lanceren begin 2015 zo goed als zeker de ‘Reisbonuskaart’. Mensen die in een maand veel reizen met die nieuwe kaart, krijgen 10 tot 15 procent korting.
Nieuwe Reisbonuskaart naast OV-chipkaart
De Reisbonuskaart wordt dé kaart voor ‘reizen op rekening’ met bus, tram, metro en RandstadRail bij alle stads- en streekvervoerders. De aanschaf van de aparte kaart kost 4 euro. Hij komt op de markt naast de bestaande OV-chipkaart voor ‘reizen op saldo’. Senior verkoopmanager Henk P. Scheffers van de Haagse vervoerder HTM en hoofd verkoop, marketing & reizigers Joep ten Brink hebben dat bekend gemaakt aan OV-Magazine.
Ten Brink is voorzitter van de werkgroep NOIR (Nieuwe Oplossingen Interoperabel Reizen) van het NOVB (Nationaal Openbaar-Vervoerberaad). Aanleiding voor de Reisbonuskaart is dat reizigers soms meer dan één abonnement nodig hebben, bijvoorbeeld omdat ze concessiegrenzen oversteken. Ook zijn reizigers soms een stuk duurder uit omdat hun vervoerder geen zone-abonnementen meer hanteert, zoals Arriva in de concessie Zuid-Holland Noord.
“Aanvankelijk dachten we aan saldobundels met korting, zoals voor telefoonabonnementen”, vertelt Ten Brink. “We hebben toch gekozen voor een bonus. Bij een bundel wil je erbinnen blijven, een bonus wil je binnenhalen.” Scheffers: “Reizigers willen gemak, inzicht en controle. De nieuwe Reisbonuskaart beloont hen als ze veel reizen.”
Stap één van de invoering is marktonderzoek door I&O Research. Dat bureau onderzoekt deze zomer welke reizigers tot de doelgroep behoren en wat ze acceptabele maandbedragen en aantrekkelijke bonussen vinden. Houders van een Reisbonuskaart betalen elke maand een vast bedrag. Bijvoorbeeld 75 euro. Als ze dat die maand opmaken, krijgen ze een bonus van 10 euro. “En daarmee reis je dus gratis”, legt Ten Brink uit. Als ze hun maandbedrag niet opmaken, dan raken ze het restant niet kwijt. Dat schuift door naar de volgende maand. Ze krijgen dan géén bonus. Een niet opgemaakte bonus vervalt wél aan het eind van elke maand.
Na het opmaken van het maandbedrag en de eventuele bonus, werkt de Reisbonuskaart als reizen op rekening: alle extra kilometers betaal je achteraf per automatische incasso. De houders sluiten een jaarcontract. Ze kunnen hun maandbedrag ook een of meer maanden uitzetten, bijvoorbeeld in de zomervakantie. Reizigers die niet zo vaak reizen, kunnen ervoor kiezen om helemaal geen vast maandbedrag op hun Reisbonuskaart te zetten, maar hem alleen gebruiken om de reizen achteraf te betalen.
Op de Reisbonuskaart komen geen naam en foto. Zolang hij niet is geblokkeerd, kan iedereen er in Nederland mee reizen. Reizen op saldo en reizen op rekening kunnen niet samen op één OV-chipkaart, vandaar de aparte kaart. Elke vervoerder betaalt mee aan de bonus naar rato van het aantal kilometers dat de kaarthouder die maand bij hem heeft afgelegd. In september bespreekt het NOVB de Reisbonuskaart. Vervoerders en ov-autoriteiten kunnen dan groen licht geven voor een proef.
HTM coördineert de proef in de Zuidvleugel van de Randstad plus de provincie Zeeland. Het is de bedoeling dat alle vervoerders in Zuidwest-Nederland meedoen: Arriva, Connexxion, HTM, HTMbuzz, RET en Veolia. En als de proef slaagt ook alle andere vervoerders in de rest van Nederland. Het OV-chipkaartconsortium Trans Link Systems verwerkt vanaf 1 oktober alle transacties van reizen op rekening, waarbij de nieuwe Reisbonuskaart kan aansluiten. Tot 1 oktober doet NS dat nog. De Landelijke ProductRegisseur (LPR) van de vervoerders gaat de afspraken rond de Reisbonuskaart bewaken.
Bij de Rotterdamse vervoerder RET loopt nu de ABC-proef: achteraf betalen voor consumenten. Die OV-chipkaart voor reizen op rekening geldt alleen bij de RET. De Bonusreiskaart werkt bij alle vervoerders. Met de Reisbonuskaart kun je wel in- en uitchecken bij NS, maar in NS-treinen afgelegde kilometers tellen niet mee om de bonus te verdienen. NS gaat nu niet meebetalen aan de bonus, omdat een bonus niet past bij de kilometertarieven van de trein. Dat kilometertarief wordt lager naarmate de reisafstand langer wordt.
Meer artikelen met dit thema
ProRail aangesloten op onlineplatform van NDW
1 jul om 15:08 uurMaandag 24 juni zetten CEO John Voppen en Frederik Zevenbergen, lid Raad van Toezicht van het NDW en…
Gebrek aan animo voor Twentse reisapp Goan!
17 mei om 09:00 uurVanwege gebrek aan animo is de Twentse reisapp Goan! niet meer te gebruiken. Gemeentes staken tonnen in de…
Reis anders en haal meer uit je reistijd
3 aug 2023Om de A2 tussen Deil, ’s-Hertogenbosch en Vught in de toekomst bereikbaar te houden, is het belangrijk dat…
Dataverrijking maakt reisadvies betrouwbaarder
4 jul 2023In opdracht van het platform Beheer Informatie Standaarden OV Nederland (Bison) werkt Irias…
Timmermans: Europese boekingsapp in 2025
30 mei 2023De Limburgse PvdA-Eurocommissaris Frans Timmermans komt deze zomer met een voorstel voor nieuwe wetgeving,…
‘Toon geen kleine vertragingen meer op boordcomputers’
24 apr 2023Tijdens de cao-onderhandelingen in het streekvervoer bleek dat veel buschauffeurs een hoge werkdruk ervaren.…
Impasse rond cao streekvervoer duurt voort
23 feb 2023Vakbonden FNV en CNV staken nog altijd in diverse delen van het land, omdat zij een betere cao eisen. Fred…
Ticketverkoop European Sleeper van start
20 feb 2023De eerste nachttrein van European Sleeper op het traject Brussel – Amsterdam – Berlijn gaat op donderdag 25 mei…
Reactie toevoegen