NS en deelautoplatform Greenwheels hebben de eerste twee Volkswagen e-Golfs als deelauto's gelanceerd op twee stations. Greenwheels wil de e-auto's bij meer stations plaatsen.
NS en Greenwheels lanceren e-Golfs
Eén elektrische deelauto staat bij de klimaatneutrale parkeergarage naast station Driebergen-Zeist, de andere bij station Rotterdam Centraal. Het bestellen van de auto gaat via de app. Op korte termijn komen er in verschillende Haagse wijken nog vijf elektrische auto’s, evenals op de Amsterdamse Zuidas.
Met deze auto’s maakt Greenwheels de eerste stap naar een klimaatneutraal wagenpark. “Daarnaast zijn we op verschillende plaatsen bezig om de proef met de elektrische deelauto’s op stations uit te breiden”, zegt Paul van Merrienboer manager marketing en sales bij Greenwheels.
In gesprek met lokale partijen
Greenwheels gaat niet alleen met NS in zee. “We worden uitgenodigd voor gesprekken waarbij verschillende lokale vervoer- en mobiliteitsaanbieders samen zitten”, zegt Van Merrienboer. “We hebben onder meer bekeken om bepaalde regionale buslijnen die minder rendabel zijn te vervangen door deelauto’s.” Vooralsnog worden de deelauto's niet gezien als vervanging van onderbezette buslijnen.
Duurzame reis
Nederlanders hebben steeds minder behoefte aan het bezit van een auto wanneer ook een deelauto beschikbaar is. “Met deze introductie van de e-Golf zetten NS en Greenwheels een volgende stap naar een bereikbaar en leefbaar Nederland”, zo klinkt het vanuit NS. “De reis van deur tot deur wordt steeds duurzamer. Dat moet ook”, zegt president-directeur Roger van Boxtel. “Waar we je met de trein niet kunnen brengen, daar kom je straks wel met een groene Greenwheels.”
Snel opschalen
Met twee elektrische auto’s bij de twee stations, en de vijf auto’s in Den Haag, is de basis goed, vindt Greenwheels. Maar wat als de vraag enorm blijkt te zijn? Van Merrienboer: “We kunnen makkelijk opschalen door afspraken met Volkswagen. De levertijd van e-Golfs is zes weken. Mocht de vraag hoog zijn, dan kunnen we daar snel op inspelen.” Greenwheels wil leren van de eerste resultaten met de e-Golfen en op basis daarvan het tempo van de volledige uitrol bepalen.
Meer artikelen met dit thema
‘Vergeet de belevingswaarde niet’
30 nov 2023“Belevingsonderzoek krijgt steeds meer aandacht”, constateert belevingsonderzoeker Rick Schotman van Goudappel…
Bouwen boven het spoor heeft toekomst
2 nov 2023Met de woningbouwopgave en mobiliteitstransitie voor de deur, gecombineerd met de wens om groengebieden te…
Minder bushaltes alléén niet gelijk aan minder bereikbaarheid
14 aug 2023Dat steeds meer bushaltes verdwijnen is een feit. Maar dat betekent niet per se dat de bereikbaarheid…
Barneveld-Noord kan goede energiehublocatie zijn
10 aug 2023Barneveld-Noord kan een goede energiehublocatie zijn, vertellen burgemeester Jacco van der Tak en wethouder…
'De maatschappelijke impact van toegankelijke stations is onbetaalbaar’
28 jul 2023Als programmamanager Toegankelijkheid bij ProRail was Bram ’t Mannetje acht jaar lang verantwoordelijk voor het…
Purmerend: van autostad naar ov-stad
10 jul 2023In den beginne bevond zich er louter natte veengrond, maar inmiddels kent ‘autostad’ Purmerend vooral autowegen…
Hoekse Lijn rijdt door tot het strand
31 mrt 2023Het metrostation Hoek van Holland Strand is op vrijdag 31 maart geopend. Reizigers kunnen voortaan vanuit…
Ruimte voor lokale initiatieven in Stationsagenda 2040
10 feb 2023Het ministerie van IenW heeft een subsidie toegekend van 120.000 euro aan de Vereniging Station Lokaal (VSL).…
Reactie toevoegen