Grote stations, zoals Utrecht Centraal, Rotterdam Centraal of Amersfoort worden nooit zomaar overgeslagen, zegt NS in reactie op het overzicht van overgeslagen stations in 2013.
NS: Grote stations worden nooit overgeslagen
Woensdag publiceerden Rover en het ministerie van Infrastructuur en Milieu cijfers over het aantal keren dat NS stations oversloeg. De top van die lijst bestond uit kleine tussenhaltes, zoals Nijmegen Lent, Arnhem Zuid en Utrecht Overvecht. Deze worden van tijd tot tijd bewust voorbijgereden, om zo de punctualiteit op het hoofdrailnet niet in gevaar te brengen, liet NS diezelfde dag al weten.
Lees ook: Overslaan stations met een derde toegenomen
Maar hoe kon het toch gebeuren dat een machinist het zou presteren Utrecht Centraal - al is het maar een keer per jaar - voorbij te rijden? NS had iets langer nodig om antwoord te vinden op die vraag. Volgens woordvoerder Stan Hoen is er hier geen sprake van het bewust overslaan om de dienstregeling in gevaar te brengen. "In het geval van grote stations gaat het altijd om chartertreinen die wel een stop in de dienstregeling hebben, maar die volgens plan gewoon door moeten rijden. En in sommige gevallen moet de trein doorrijden op last van de politie. Zo was er een keer op station Harderwijk iemand van de trap gevallen."
Meer artikelen met dit thema
‘Vergeet de belevingswaarde niet’
30 nov 2023“Belevingsonderzoek krijgt steeds meer aandacht”, constateert belevingsonderzoeker Rick Schotman van Goudappel…
Bouwen boven het spoor heeft toekomst
2 nov 2023Met de woningbouwopgave en mobiliteitstransitie voor de deur, gecombineerd met de wens om groengebieden te…
Minder bushaltes alléén niet gelijk aan minder bereikbaarheid
14 aug 2023Dat steeds meer bushaltes verdwijnen is een feit. Maar dat betekent niet per se dat de bereikbaarheid…
Barneveld-Noord kan goede energiehublocatie zijn
10 aug 2023Barneveld-Noord kan een goede energiehublocatie zijn, vertellen burgemeester Jacco van der Tak en wethouder…
'De maatschappelijke impact van toegankelijke stations is onbetaalbaar’
28 jul 2023Als programmamanager Toegankelijkheid bij ProRail was Bram ’t Mannetje acht jaar lang verantwoordelijk voor het…
Purmerend: van autostad naar ov-stad
10 jul 2023In den beginne bevond zich er louter natte veengrond, maar inmiddels kent ‘autostad’ Purmerend vooral autowegen…
Hoekse Lijn rijdt door tot het strand
31 mrt 2023Het metrostation Hoek van Holland Strand is op vrijdag 31 maart geopend. Reizigers kunnen voortaan vanuit…
Ruimte voor lokale initiatieven in Stationsagenda 2040
10 feb 2023Het ministerie van IenW heeft een subsidie toegekend van 120.000 euro aan de Vereniging Station Lokaal (VSL).…
Er kan natuurlijk ook wel eens gewoon een foutje worden gemaakt. Ik ben zelf wel eens station Haarlem voorbij gereden omdat de verkeersleiding de trein over het middenspoor had gestuurd en er even niet bij stil stond dat hier geen perron ligt..
Ingediend door Sanne op ma, 08/12/2014 - 12:34
Maar uiteindelijk wordt zo'n vergissing rechtgetrokken door de trein naar een perronspoor te dirigeren om alsnog de mensen te laten uit- en instappen, neem ik aan? Dan is dat uiteindelijk toch 'gewoon' een vertraagde stop...
Ingediend door Vincent Wever op ma, 08/12/2014 - 12:37
Reactie toevoegen