Het Nationaal Openbaar Vervoerberaad gaat twee jaar door. Dat heeft staatssecretaris Dijksma gisteren besloten tijdens een vergadering van het NOVB.
Overlegclub NOVB mag twee jaar door
In het NOVB werken vervoerders, overheden en reizigersorganisaties samen aan landelijke en concessieoverstijgende vraagstukken rond de OV-chipkaart en toekomstige manieren van betalen in het ov, zoals met telefoon of bankpas. Over twee jaar moet een evaluatie aantonen of er aanleiding is voor een nieuwe verlenging.
Het NOVB is in 2013 voor vier jaar ingesteld met als doel het gebruiksgemak van de OV-chipkaart te verbeteren. Door toedoen van het NOVB is een dubbel opstaptarief verdwenen, er is een korting gekomen op lange afstanden en het aantal incomplete transacties is verminderd. Inmiddels is ook de pilot op de Valleilijn gestart met enkelvoudig in-en uitchecken.
Het NOVB blijft ingedeeld in een bestuurlijk overleg en een directeurenoverleg. Op veler verzoek wordt het bestuurlijk overleg versterkt en gaat het meer als opdrachtgever voor het directeurenoverleg fungeren. De consumentenorganisaties willen deel gaan uitmaken van het bestuurlijk overleg om zo meer invloed te kunnen uitoefenen.
Hoewel de marktwerking in het ov geen onderwerp is voor het NOVB, is voorgesteld dat een commissie van wijzen zich buigt over alle aanbestedingen, procedures en bestekken die aanleiding geven tot veel procedures. De consumentenorganisaties blijven zich hard maken voor een onafhankelijke toezichthouder, of marktmeester.
De partijen in het NOVB vinden dat het ministerie van IenM veel scherper positie moet kiezen en een heldere bestuurlijke opdracht moet geven aan het NOVB. Daar laat Dijksma zich niet over uit in haar brief aan de Kamer. Naast het NOVB zijn er nog andere overlegorganen in het ov zoals OV en Spoortafels, Locov en Samen op Reis.
Reactie toevoegen