Planvorming Lelylijn bereikt nieuwe fase
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de provincies Groningen, Fryslân en Drenthe hebben vanuit het Deltaplan Noordelijk Nederland afspraken gemaakt over het MIRT-onderzoek naar de Lelylijn. Er wordt een gezamenlijke werkorganisatie opgericht die het onderzoek gaat coördineren. Het bestuurlijk overleg Deltaplan zal deze werkorganisatie aansturen.
“Ik vind het ontzettend mooi dat we nu concreet aan de slag gaan met de plannen voor de Lelylijn. Zoals bij elk bouwproject, is de fase waarin het plan vorm krijgt en wensen onderzocht worden net zo belangrijk als de bouw zelf. We pakken dat samen met de regio voortvarend aan en willen ook graag de inwoners van de Noordelijke provincies betrekken bij dit proces", aldus staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat).
3 miljard gereserveerd
In het coalitieakkoord is afgesproken dat er €3 miljard is gereserveerd om op termijn met medefinanciering vanuit de regio en uit Europese fondsen de Lelylijn te kunnen aanleggen. De aanleg van grote infrastructurele projecten verloopt in Nederland altijd via de MIRT-werkwijze. De MIRT-werkwijze houdt in dat er eerst onderzoek wordt gedaan en een voorkeursvariant in kaart wordt gebracht. Nog in deze kabinetsperiode wordt bij zicht op voldoende financiering een MIRT-verkenning gestart, waarna de planuitwerking en realisatie volgen.
Internationale verbinding
In het coalitieakkoord is afgesproken dat wordt uitgewerkt hoe de Lelylijn kan bijdragen aan een betere internationale treinverbinding met het noorden van Duitsland. Begin juni heeft Nederland bij de Europese Commissie en het inkomend Tsjechisch EU-Voorzitterschap daarom aangegeven dat Nederland wil dat de Lelylijn wordt opgenomen in het TEN-T netwerk (het Trans-Europese Transportnetwerk).
Lelylijn is een missing link, zolang hij er nog niet is. Dat er nu vaart wordt gemaakt om deze nieuwe lijn te realiseren is alleen maar positief! Nu kun je per spoor naar Groningen en Leeuwarden via Zwolle en Meppel, maar als hier verstoringen of werken zijn duurt de reis extra lang. Ik hoop niet dat het alleen bij de Lelylijn blijft, maar ook de realisatie van de Nedersaksenlijn kan een grote bijdrage leveren. Dit is de nieuwe lijn Emmen-Veendam via Stadskanaal, welke nu nog eindigt te Emmen. Alle spoorlijnen zullen verbonden moeten worden met hernieuwde (inter)nationale verbindingen. Weert-Hamont-Mol, Nijmegen-Kleve, Roermond- Dalheim en Maastricht-Lanaken-Hasselt B. Maar ook een snellijn ter ontlasting van de HSL Zuid tussen Breda, Oosterhout, Vianen en Utrecht is van levensbelang , is ook de moeite waard, zeker nu alles qua vervoer steeds duurzamer wordt. Als de woningbouw ook straks beter ontsloten wordt bij nieuwe en gereactiveerde infra komt alles wel goed.
Ingediend door Arjan Krabbenbos op zo, 26/06/2022 - 12:00
Het zou goed zijn als IenW ook snel een besluit neemt over dat deel van het Zuidasdok in Amsterdam dan de realisatie van het nieuwe station Amsterdam-Zuid mogelijk moet maken. De perrons zijn te krap en een derde perron is nodig als je er meer treinen, waaronder ook internationale treinen, wilt laten stoppen. Anders blijft/wordt het een nieuwe bottleneck die of het gebruik van de Lelylaan frustreert of een rem zet op de bediening met andere treindiensten via Zuid.
Ingediend door Marinus de Jong op vr, 01/07/2022 - 15:11
Reactie toevoegen