Duizend reizigers kunnen in Zeeland en Zuid-Holland meedoen met de proef Reisbonus. Hiermee is het mogelijk om reizen achteraf te betalen. Alle regionale vervoerders doen mee.
Proef achteraf betalen in Zeeland, Z-Holland
Reisbonus is een initiatief van HTM en werd vorig jaar al aangekondigd in OV-Magazine. De Haagse vervoerder betaalt de proef ook grotendeels, maar ook de provincie en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag dragen financieel bij.
De pilot loopt sinds begin deze maand, maar wordt vanaf aanstaande maandag groter aangekondigd door middel van flyers en een promotieteam. Het is de bedoeling dat de proef duurt tot halverwege mei volgend jaar.
Reizigers van 18 jaar of ouder kunnen achteraf betalen bij Arriva, Connexxion, HTM, HTMbuzz, RET (waar achteraf betalen al voor iedereen mogelijk is) en Veolia in zowel bus, tram als metro. De vervoerders vragen wel 50 euro borg. Dat bedrag wordt bij de eerste factuur in mindering gebracht. Blijft er een bedrag over, dan wordt dat meegenomen naar de volgende maand.
Lees ook: Iedereen kan achteraf betalen bij RET
Nieuw is dat ook reizigers met een anonieme OV-chipkaart kunnen deelnemen. "Zo kunnen bijvoorbeeld gezinsleden gezamenlijk een chipkaart gebruiken en zo sneller op de korting uitkomen", legt Ingrid de Bruijn van de Metropoolregio uit.
In vergelijking met de ideeën vorig jaar zijn er wel wat verschillen, zegt De Bruijn. "We hebben de proef vooral kleiner en eenvoudiger voor de reiziger gemaakt." Aanvankelijk was het de bedoeling dat reizigers 75 euro per maand moesten betalen, waarna het saldo werd verrekend. Dat is nu afgeschaft en vervangen door achteraf betalen. Ook de kortingsconstructie is vereenvoudigd. In plaats van een stijgende korting bij meer gereisde kilometers is er nu gekozen voor een kortingssysteem.
Reizigers die meer dan 75 euro per maand verbruiken, krijgen 10 euro korting. Combinatie met andere kortingsproducten is niet mogelijk. Deze mogen ook niet op de OV-chipkaart van de gebruiker staan.
Ondanks dat HTM de initiatiefnemer is en de proef betaalt uit geld dat het bedrijf kreeg door NS-deelname, doet NS nog niet mee. De Bruijn: "Daarvoor is het nu nog te ingewikkeld, aangezien NS werkt met langeafstandskorting en bus, tram en metro een kilometerprijs hanteren. Dat is een heel ander systeem." Daarom doen ook de regionale spoorvervoerders nog niet mee.
Meer artikelen met dit thema
ProRail aangesloten op onlineplatform van NDW
1 jul om 15:08 uurMaandag 24 juni zetten CEO John Voppen en Frederik Zevenbergen, lid Raad van Toezicht van het NDW en…
Gebrek aan animo voor Twentse reisapp Goan!
17 mei om 09:00 uurVanwege gebrek aan animo is de Twentse reisapp Goan! niet meer te gebruiken. Gemeentes staken tonnen in de…
Reis anders en haal meer uit je reistijd
3 aug 2023Om de A2 tussen Deil, ’s-Hertogenbosch en Vught in de toekomst bereikbaar te houden, is het belangrijk dat…
Dataverrijking maakt reisadvies betrouwbaarder
4 jul 2023In opdracht van het platform Beheer Informatie Standaarden OV Nederland (Bison) werkt Irias…
Timmermans: Europese boekingsapp in 2025
30 mei 2023De Limburgse PvdA-Eurocommissaris Frans Timmermans komt deze zomer met een voorstel voor nieuwe wetgeving,…
‘Toon geen kleine vertragingen meer op boordcomputers’
24 apr 2023Tijdens de cao-onderhandelingen in het streekvervoer bleek dat veel buschauffeurs een hoge werkdruk ervaren.…
Impasse rond cao streekvervoer duurt voort
23 feb 2023Vakbonden FNV en CNV staken nog altijd in diverse delen van het land, omdat zij een betere cao eisen. Fred…
Ticketverkoop European Sleeper van start
20 feb 2023De eerste nachttrein van European Sleeper op het traject Brussel – Amsterdam – Berlijn gaat op donderdag 25 mei…
Reactie toevoegen