ProRail onderzoekt ondergrond spoordijken
Omdat treinen steeds zwaarder en sneller worden, laat ProRail onderzoeken of spoordijken dit wel aankunnen. Eind 2022 moeten de risicolocaties en te nemen aanvullende maatregelen helder zijn.
Vier ingenieursbureaus (Sweco, Arcadis, Witteveen + Bos en Royal HaskoningDHV) zijn op 1 november gestart met het onderzoeken van de eerste trajecten. Het project gaat enkele jaren duren.
Allereerst gaan de ingenieursbureaus de spoordijken in kaart brengen met ondergrondmodellen, om vervolgens risicolocaties aan te wijzen en hier schetsontwerpen op te maken. Eind 2022 moet deze fase voor heel Nederland gereed zijn.
Over nut en noodzak
Nederland heeft 3000 kilometer aan spoordijken, waarvan 80 procent is gebouwd voor 1920. Sindsdien worden spoordijken steeds zwaarder belast, doordat de frequentie toeneemt en treinen ook zwaarder en sneller worden.
En dat kan voor flinke problemen zorgen, zoals we eind 2017 zagen bij de ombouw van Kamperlijntje. Het nieuwe station Zwolle Stadshagen kon toen niet worden geopend, omdat de ondergrond de benodigde snelheidsverhoging op het traject Zwolle- Kampen niet aankon. De provincie Overijssel en ProRail botsten toen over wie de extra kosten zou betalen.
Daarnaast ziet ProRail dat klimaatverandering een steeds grotere invloed krijgt op de stevigheid van spoordijken, zoals met het noodweer in Limburg afgelopen zomer.
Wetenschappelijk onderzoek
Naast de landelijke netwerkanalyse zijn recent TUDelft en Deltares gestart met wetenschappelijk onderzoek naar het (dynamisch) effect van treinen op de ondergrond. In combinatie met de netwerkanalyse kan zo een compleet beeld worden gevormd van de locaties waar we maatregelen moeten nemen.
Meer artikelen met dit thema
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Spoordijken misschien niet goed genoeg voor zwaardere en langere treinen
11 dec 2023Er is meer onderzoek nodig naar de stabiliteit van spoordijken om zeker te weten dat deze grond het groeiende…
BRT: Kansrijk, maar gemakkelijk noch goedkoop
1 dec 2023Dit artikel is een voorpublicatie van het boek ‘Betere bus’, over BRT en andere vormen van hoogwaardig…
Hoe ontwerp kan bijdragen aan (on)toegankelijkheid
25 sep 2023Blog: Oplossing voor verdwijning van bushaltes?
2 mei 2023PBL: (1)500 bushaltes minder in vijf jaar
2 mrt 2023Het aantal bushaltes is de afgelopen vijf jaar met 527 afgenomen, inventariseerde tv-programma Pointer. Volgens…
Blinde vlek ov-gevaar andere weggebruikers
13 dec 2022Het openbaar vervoer is uitermate veilig voor de inzittenden van trein, tram en bus, maar er is een blinde vlek…
Deltaplan versterkt ov én woningbouw Noord-Nederland
2 dec 2022Drie ov-maatregelen en overheveling van tienduizenden extra woningen vanuit de Randstad naar Noord-Nederland…
Waarom heeft Pro Rail naast deze 4 bureaus ook nog een contract van 5 jaar met Deltares afgesloten ?
Ingediend door Piet van Noort op vr, 12/11/2021 - 00:09
Reactie toevoegen