Vier publieke vervoerders, NS, GVB, RET en HTM, hebben samen een uitvraag gedaan voor platformbouwers om een technische tussenlaag te bouwen tussen mobiliteitsaanbieders en app-bouwers in het kader van Mobility as a Service. Qbuzz, Keolis, Transdev en EBS zijn niet bij het initiatief betrokken en reageren hierop.
'Publiek' ov doet uitvraag MaaS-platform
De vier vervoerders die in handen zijn van Nederlandse overheden vinden dat Nederland eerst een neutraal platform nodig heeft om de MaaS-diensten van de grond te krijgen. Vervolgens kunnen de andere ov-bedrijven zich daar bij aansluiten. Drie van de vier commerciële vervoerders zijn niet gevraagd om mee te denken.
Keolis is verbaasd over het meedoen van NS aan het consortium, zegt Jeroen Suurmond van Keolis. "NS is te beschouwen als een commerciële partij. Het bedrijf is zowel binnen als buiten Nederland actief bij aanbestedingen.”
Keolis is niet uitgenodigd om te komen praten over een nieuw MaaS-platform. Transdev daarentegen wel. Maar ook Qbuzz en EBS hebben niet aan tafel gezeten. Jasper Vermeer van EBS: “Ik vind het prima dat NS, GVB, RET en HTM het initiatief hebben genomen om het platform van de grond te trekken. Afhankelijk van de invulling kunnen wij later ook aansluiten.”
Een onafhankelijk platform helpt wel, zegt Arjan van Dijk van Qbuzz, omdat dan partijen uit de sector makkelijker aansluiten. “Maar het wil niet zeggen dat het initiatief niet kan liggen bij een commerciële partij. Juist als aanjager om de techniek te optimaliseren en te versnellen zou dit juist wel kunnen helpen.”
Snel, flexibel en duurzaam
Speerpunten van het platform zijn: snel, flexibel en duurzaam. Het is een concrete invulling van de mobiliteitsvisie van de publieke vervoerders. De uitvraag is bedoeld voor platformbouwers die een technische laag kunnen maken tussen mobiliteitsaanbieders en app-bouwers. Het doel is uiteindelijk: eenvoudig en persoonlijk plannen, boeken en betalen van een reis. Niet alleen met bestaand ov, maar met deelvervoer.
Behoefte van de reiziger
Of Keolis wil aansluiten na realisatie van het platform? “In principe wel, maar dan in breder verband en perspectief”, zegt Suurmond. Voor Transdev zijn er nu nog te veel onduidelijkheden, maar hierover zijn ze wel in gesprek met de vervoerders. “Belangrijk is dat het een open platform wordt, met duidelijke afspraken over specifieke onderdelen zoals data-inzicht en beschikbaarheid van de diverse aanbieders”, aldus Laura Steur van Transdev.
Voor EBS hangt het af van de invulling, of het bedrijf zich wil aansluiten. “Het is goed dat veel informatie beschikbaar komt op een centrale plek.”
Qbuzz reageert als volgt: “Uiteindelijk gaat het erom dat een product wordt ontwikkeld dat aansluit op de behoefte van reizigers, zodat zij het gaan gebruiken voor het plannen, boeken en betalen van hun totale ketenreis. Wij zien het platform als een manier om klanten het juiste advies te geven, gebaseerd op persoonlijke voorkeuren. Afhankelijk van de situatie kan dat ook de auto zijn. Daar moet het platform onafhankelijk in zijn.”
Eigen initiatieven
Alle commerciële partijen zien wel het belang in van een Mobility as a Service-platform. Enkele zijn zelf ook met MaaS-initiatieven bezig. Transdev: "Wij werken samen in meerdere consortia om een aanbod te doen voor de door de overheid in de markt gezette MaaS-tenders. Ook integreren we MaaS-oplossingen in onze ov-concessies.”
Van Dijk van Qbuzz: “Vanuit onze concessieverplichtingen zijn ook wij bezig met het ontwikkelen van een MaaS-platform. Ook wij kiezen voor een onafhankelijk platform, waarbij wij kennis, middelen en ontwikkelkracht leveren om tot een goed product te komen.”
Meer artikelen met dit thema
Wegen ‘versporen’ voor Publieke Mobiliteit?
1 mei om 13:11 uurJe kunt een auto, boot of vliegtuig kopen en daarmee zelf rijden, varen of vliegen. Maar een trein kopen en…
Arriva geeft boost aan flexibele Vlinder
23 okt 2023De flexibele halte tot halte-dienst van Arriva, de Vlinder, is in een nieuw jasje gestoken. Het kent…
Werken aan publieke mobiliteit
24 jul 2023In de huidige mobiliteitswereld is de term openbaar vervoer toe aan een upgrade, schrijft Mobycon-adviseur…
Kansen en kennisvragen rond automatisering ov-diensten
30 jun 2023Het is allang niet meer de vraag óf geautomatiseerd rijden mogelijk is, maar hooguit wanneer het gemeengoed…
Bus rapid transit broodnodig
9 jun 2023Naast ons kantoor in Hilversum ligt een gloednieuwe busbaan. Inwoners van ’t Gooi reizen via deze baan snel…
Kabelbaanvervoer: hoe serieus moeten we dat nemen?
2 jun 2023Een kabelbaan is een exoot in ov-land, vaak als proefballon gebruikt en iets waar snel lacherig over gedaan…
In vier stappen meer grip op mobiliteitsarmoede
9 feb 2023Hoewel de aandacht voor mobiliteitsarmoede groeit, experimenteren overheden nog hoe ze ermee moeten omgaan.…
Is de hype van MaaS voorbij?
7 nov 2022De landelijke MaaS-pilots lopen ten einde en lijken, mede door corona, niet te hebben bereikt waarop de sector…
Reactie toevoegen